DMI-ecosyteem logo

Veiliger op weg door betere waarschuwingen op het dashboard en in navigatie

Op 4 juli 2022 trapten zes bedrijven en het ministerie van IenW in Utrecht de publiek-private samenwerking Safety Priority Services af. Bestuurders in Nederland krijgen dankzij deze samenwerking meer en betere veiligheidswaarschuwingen van auto of navigatiesysteem, met als eerste land van Europa ook in het hele land waarschuwingen voor naderende voertuigen met zwaailicht en sirene. Ook weggebruikers op provinciale en gemeentelijke wegen, waar relatief veel ongevallen zijn, ontvangen deze informatie. 

98% van de automobilisten gebruikt digitale informatie onderweg. De verkeersveiligheid neemt hierdoor toe en bestuurders waarderen en vertrouwen steeds meer op veiligheidswaarschuwingen. Om die reden is het Ministerie van IenW de samenwerking aangegaan met grote spelers ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom voor nog meer en betere veiligheidsinformatie. De afspraken gelden voor de komende drie jaar, met de intentie tot structurele samenwerking.

CEO's van de partners bij een voertuig met logo's

Aftrap

Op 4 juli kwamen deelnemende partijen, maar ook wegbeheerders en nood- en hulpdiensten voor het kantoor van het Nationaal Dataportaal Wegbeheer (NDW) in Utrecht bij elkaar voor de officiële aftrap van Safety Priority Services (SPS). De partijen die bij het initiatief zijn aangesloten, noemen als redenen om mee te doen onder andere hun bijdrage aan de verkeersveiligheid, connectiviteit als stap naar autonoom rijden, innovatie in verkeersmanagement en schaalbaarheid naar andere Europese landen en wereldwijd.

Type waarschuwingen

Na de aftrap konden geïnteresseerden ter plekke in een auto ervaren welke diensten deze samenwerking oplevert. Dat zijn bijvoorbeeld waarschuwingen bij onverwachte en potentieel gevaarlijke situaties als een naderende spookrijder, filestaart, obstakel op de weg, wegwerkzaamheden, ongeval of extreme weersomstandigheden. Wanneer een voertuig met zwaailicht en sirene nadert, vertelt de melding ook van welke kant dit voertuig komt. Daarnaast krijgen bestuurders informatie over maximumsnelheden, en mogelijk op termijn ook routeadvies bij verkeersonveilige situaties, zoals voor het vermijden van schoolzones.

aanwezigen krijgen uitleg in een auto aanwezige krijgt uitleg in een auto bezoeker krijgt uitleg in een auto bezoekers krijgen uitleg in een auto

In Utrecht werden een aantal praktijkvoorbeelden gedeeld waarin de meerwaarde van SPS inmiddels is aangetoond, zoals de ervaringen van ambulancechauffeurs. Weggebruikers worden nu gewaarschuwd voor naderende nood- en hulpdiensten. Schrikreacties worden zo voorkomen en er kan op een veilige manier ruimte worden gemaakt voor de ambulance.

Kennis en ervaring opdoen

Met SPS sorteert Nederland voor op Europese wet- en regelgeving die in 2025 van kracht wordt. De deelnemende bedrijven kunnen in Nederland kennis en ervaring opdoen met het prioriteren, vormgeven en doorgeven van verkeersveiligheidswaarschuwingen. In de samenwerking combineren deze zes bedrijven hun eigen data met onder meer data van overheden, die ze ontvangen via het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) en het Urban Data Access Platform (UDAP). Op basis van deze data kunnen navigatiesystemen en app’s op smartphones laten weten waar bijvoorbeeld langzaam rijdend verkeer is (filestaart) of waar weginspecteurs rijden/staan. De zes partijen geven eveneens feedback op de kwaliteit van de (overheids)data, zodat deze waar nodig kan worden verbeterd. Ook zijn er met de bedrijven afspraken gemaakt over de vorm van hun waarschuwingen: die vragen geen handelingen van de bestuurder, zodat deze de handen aan het stuur kan houden.

Privacy

De privacy van de bestuurder wordt uiteraard gewaarborgd: pas nadat een gebruiker daar expliciet mee heeft ingestemd, wordt louter ten behoeve van de verkeersveiligheid relevante data volledig geanonimiseerd en via een beveiligde verbinding met de andere partijen gedeeld.

En nu verder

Partijen gaan de komende tijd verder met het ontwikkelen van SPS, voor veel van hen is opschaling buiten Nederland van groot belang. Alle partners verkennen hoe zoveel mogelijk collegiaal kan worden samengewerkt in één gezamenlijk ecosysteem, want “we hebben elkaar nodig”. Bij de samenwerking hoort ook onderzoek naar het opvolgingsgedrag van de weggebruiker. Uit eerdere grootschalige projecten blijkt dat weggebruikers hun snelheid aanpassen en de waarschuwingen waarderen. Naar het effect van de waarschuwingen zullen partijen en het ministerie door middel van gebruikerservaringen verder onderzoek doen.

Verwante Artikelen

Lancering Safety Priority Services – 4 juli 2022

Het ministerie van IenW en zes bedrijven (autofabrikanten en leveranciers van navigatiediensten en -kaarten) werken de komende jaren onder de noemer Safety Priority Services samen om meer en betere in-car veiligheidswaarschuwingen aan weggebruikers te leveren. Dat kan via het dashboard van de auto of een navigatiedienst. Via deze bedrijven is ook een groot aantal andere autofabrikanten en navigatiediensten betrokken. Met hulp van overheidsdata wordt onder meer gewaarschuwd voor filestaarten, geldende maximale snelheden, wegwerkzaamheden en naderende nood- en hulpdiensten, uiteraard zonder de bestuurder af te leiden van de rijtaak. Doel is de informatie voor weggebruikers te verbeteren, uit te breiden en breder beschikbaar te maken. Deze samenwerking maakt het verkeer op alle wegen in Nederland niet alleen veiliger, maar ook efficiënter en duurzamer voor alle weggebruikers.

Provincie Noord Holland investeert € 11 miljoen in slimme mobiliteit

Een zelfrijdende bus die zonder chauffeur van halte naar halte rijdt. Slimme fietspaden waar groepen scholieren vaker groen krijgen. Automobilisten die als eerste gewaarschuwd worden over een pech-of ongeval op de route. Dat zijn enkele voorbeelden van slimme technologieën voor het verkeer die de provincie Noord-Holland inzet of onderzoekt. De provincie investeert ruim € 11 miljoen in deze innovatieve maatregelen – Smart Mobility – om de regio bereikbaar en leefbaar te houden en de verkeersveiligheid te verbeteren. Niet alleen voor nu, ook voor de toekomst. 

Voortgangsbericht DMI-ecosysteem

Op 24 februari heeft de Ministerraad, op advies van Het Nationale Groeifonds, een positief besluit genomen over de toekenning van 85 miljoen euro aan het DMI-ecosysteem. Bovenop dit bedrag investeren bedrijven en gemeenten gezamenlijk nog eens 93 miljoen.  We zijn blij met het vertrouwen en het commitment van deelnemende partijen. Op 28 februari zijn we met een afvaardiging van deze deelnemers bij elkaar gekomen en voortvarend aan de slag gegaan met de realisatie. Via dit bericht praten we je graag

Samenvatting bevindingen Vervoerslogistieke Werkdagen 2024

De bijeenkomst van de Vervoerslogistieke Werkdagen bood inzicht in verschillende aspecten van slimme en duurzame logistiek, met deelnemers uit de Nederlandse en Vlaamse academische wereld, overheid en bedrijfsleven. De discussies en presentaties omvatten een breed scala aan onderwerpen, van stadslogistiek beleid en uitvoering tot de impact van modal shift en efficiëntiemaatregelen op CO2-reductie, spoorvervoer, logistiek onderwijs, en de economische aspecten van logistiek.

Reacties

Ga naar de inhoud