Algemene voorzieningen – Overleg Box 1 partijen
DMI Centre
Barchman Wuytierslaan 10, Amersfoort
Een stad of gebied kan niet zonder goederen. Zonder logistiek kun je geen boodschappen doen, worden er geen nieuwe woningen gebouwd en wordt er geen afval meer ingezameld. Logistiek zorgt echter ook voor overlast, schade, onveiligheid en uitstoot, zeker in groeiende en verdichtende steden.
In het thema DMI-Slimme Logistiek werken we samen met steden en bedrijven aan digitale oplossing en maatregelen die stadslogistiek veiliger, efficiënter en duurzamer maken en zo bijdragen aan leefbare en bereikbare steden.
We gaan aan de slag met digitale oplossingen om gemeenten inzicht te geven in de logistieke stromen in hun stad. Inzicht in logistieke stromen is nodig om deze stromen te kunnen sturen. We beantwoorden vragen zoals “Wie rijdt waar, wanneer en met wat; waar zijn voorraadlocaties; hoe vindt het laden en lossen op straat plaats, hoe kan het anders, slimmer, schoner, veiliger? En wat is het handelingsperspectief van gemeenten en bedrijven?”.
Bouwlogistiek is de goederenstroom met de meeste omvang (circa 30% van al het goederenvervoer) en meeste impact op de stad. We richten ons op een keten- en gebiedsgerichte benadering om bouwlogistiek te optimaliseren over meerdere partijen (ontwikkelaars, aannemers, onderaannemers) en meerdere bouwprojecten heen. En bevorderen daarbij nieuwe oplossingen als bouwhubs.
We verenigen afnemers van logistiek – bijvoorbeeld alle horecaondernemers in een drukke straat. Door meer samen te werken kunnen we het aantal inefficiënte vervoersbewegingen in een gebied verminderen
We zorgen ervoor dat alle initiatieven landelijk opschaalbaar zijn. We zetten ons in om versnippering van beleid en oplossingen tegen te gaan.
Wil je meer weten? Neem dan contact op met Robbert Janssen, thematrekker Logistiek.
Binnen het logistieke veld zijn verschillende lopende projecten en programma’s waar we mee samenwerken en aan bijdragen. Gezamenlijk zorgen we voor een veilig, bereikbaar en toekomstbestendig Nederland.
klik op titel voor meer info
DMI Centre
Barchman Wuytierslaan 10, Amersfoort
Jaarbeurs Hallen 2, 3, 4
Jaarbeursplein, 3521 AL, Utrecht
Jaarbeurs Julianazaal (Beatrixgebouw)
Jaarbeursplein 6A, 3521 AL Utrecht
Jaarbeurs Hallen 2, 3, 4
Jaarbeursplein, 3521 AL, Utrecht
DMI Centre
Barchman Wuytierslaan 10, Amersfoort
Maritim Hotel Amsterdam
, located at Bercylaan 307, 1031 KP Amsterdam
Eenhoorn Amersfoort
Barchman Wuytierslaan 2, Amersfoort
DMI Centre
Barchman Wuytierslaan 10, Amersfoort
Rijtuigenloods, Piet Mondriaanplein 61, 3812 GZ Amersfoort
DMI Centre
Barchman Wuytierslaan 10, Amersfoort
Microsoft hoofdkantoor, Schiphol
Evert van de Beekstraat 354, 1118 CZ Schiphol
Spoorwegmuseum
Spoorwegmuseum, Maliebaanstation 16, Utrecht
Er is een probleem opgetreden bij het rapporteren van dit bericht.
Bevestig dat je dit lid wilt blokkeren.
Je zult niet langer in staat zijn om:
Let op Deze actie verwijdert ook dit lid uit je connecties en stuurt een rapport naar de site admin. Sta een paar minuten toe om dit proces te voltooien.
Connected rijden betekent dat chauffeurs real-time verkeersinformatie via de boordcomputer in de vrachtwagen ontvangen. Chauffeurs die gebruikmaken van de dienst krijgen onder meer een snelheidsadvies om het volgende groene licht te halen, en een waarschuwing als ze te hard rijden. De software van de boardcomputer wisselt data uit met de omgeving. Dit helpt chauffeurs om nog veiliger en zuiniger te rijden.
Met slim toegangsbeleid kunnen gemeenten vrachtwagens toegang verlenen tot bepaalde locaties, voor bepaalde doelgroepen op bepaalde tijden. Vrachtwagens die voorzien zijn van de nodige techniek worden herkend en krijgen sneller toegang tot het gebied en specifieke laad- en losplekken. Zo kunnen steden de bevoorrading van de binnenstad slimmer en efficiënter regelen.
Vanaf 1 januari 2025 kunnen gemeenten in Nederland zero-emissiezones invoeren om de leefbaarheid en luchtkwaliteit te verbeteren. Een zero-emissiezone is een gebied zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Dit betekent dat vracht- en bestelauto’s in de zero-emissiezones vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij moeten zijn. Gemeenten kunnen deze zero-emissiezones invoeren binnen in een milieuzone, ter vervanging van een milieuzone, maar ook zonder eerder een milieuzone te hebben gehad. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 een overgangsregeling, geldt er voor sommige voertuigcategorieën een vrijstelling en komen er ontheffingen.
Schoon en emissieloos bouwen (SEB) is een initiatief van de Nederlandse overheid om de uitstoot van schadelijke stoffen door bouwmaterieel te verminderen en de bouw schoner, duurzamer, gezonder en stiller te maken.
DIL heeft als doel om digitaal zakendoen in goederenvervoer te versnellen en te verbeteren. Door het verder ontwikkelen van een digitale en decentrale infrastructuur kunnen bedrijven in de logistieke keten snel en efficiënt data met elkaar uitwisselen. Deze infrastructuur noemen we de Basis Data Infrastructuur (ook wel BDI).