DMI-ecosyteem logo

Slimme auto’s dragen bij aan een veiliger wegverkeer

De sensoren die veel auto’s nu al hebben, helpen bestuurders om zo comfortabel en veilig mogelijk te rijden. Diezelfde sensoren kunnen ook gebruikt worden om continu in de gaten te houden wat de kenmerken van de weg zijn:

– Is het glad?
– Zijn verkeersborden en belijning nog goed zichtbaar?
– Is het wegdek beschadigd?
– Rijden auto’s ergens vaak over een doorgetrokken streep?

Het project Road Monitor
Wegbeheerders kunnen deze informatie inzetten voor het plannen van wegonderhoud.
Dit maakt de weg veiliger voor weggebruikers en onverwachte hinder is te voorkomen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zorgt samen met Mercedes-Benz dat anonieme informatie uit voertuigen de komende twee jaar wordt gedeeld via het dashboard met alle wegbeheerders van Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten.

Hoe werkt het?
Mercedes-Benz bundelt anonieme data uit auto’s die in Nederland rijden en waarvan de eigenaren akkoord zijn gegaan met het delen van data. Vervolgens ziet de wegbeheerder het gedetecteerde ‘event’, nooit de specifieke auto die dit gedetecteerd heeft. In het dashboard dat zo ontstaat, wordt de voertuiginformatie gecombineerd met publieke data over bijvoorbeeld het weer en verkeersongevallen. Met deze informatie kunnen alle wegbeheerders snel en efficiënt een meer compleet beeld krijgen van de staat van hun infrastructuur. De verwachting is dat dit ruim voldoende is voor betrouwbare informatie aan wegbeheerders, de komende periode zal dat moeten blijken.

Uitnodiging aan wegbeheerders
Nederland heeft vier soorten wegbeheerders: Rijkswaterstaat, waterschappen, provincies en gemeenten. Zij kunnen dan de geanonimiseerde data zien op een dashboard. Al veel wegbeheerders zijn betrokken bij dit initiatief. Iedereen is van harte welkom zich aan te sluiten bij het project Road Monitor.

Wil je meer informatie? De projectleiders Erik Vrijens en Koen Steenbakkers geven die informatie graag en beantwoorden met plezier je vragen.
Opgeven kan via de homepage 

Verwante Artikelen

Digitale hobbels op de weg

Data uit de sensoren van voertuigen kan helpen om bepaalde afwijkingen in het wegdek sneller en beter in beeld te krijgen. Daarmee is voertuigdata een waardevolle aanvulling op de periodieke asfaltinspecties van wegbeheerders. Voor het meten van stroefheid – belangrijk voor de bandengrip op de weg – ligt het iets complexer.

Veiliger op weg door betere waarschuwingen op het dashboard en in navigatie

Op 4 juli 2022 trapten zes bedrijven en het ministerie van IenW in Utrecht de publiek-private samenwerking Safety Priority Services af. Bestuurders in Nederland krijgen dankzij deze samenwerking meer en betere veiligheidswaarschuwingen van auto of navigatiesysteem, met als eerste land van Europa ook in het hele land waarschuwingen voor naderende voertuigen met zwaailicht en sirene. Ook weggebruikers op provinciale en gemeentelijke wegen, waar relatief veel ongevallen zijn, ontvangen deze informatie.

Reacties

Ga naar de inhoud