DMI-ecosyteem logo

Slimme auto’s dragen bij aan een veiliger wegverkeer

De sensoren die veel auto’s nu al hebben, helpen bestuurders om zo comfortabel en veilig mogelijk te rijden. Diezelfde sensoren kunnen ook gebruikt worden om continu in de gaten te houden wat de kenmerken van de weg zijn:

– Is het glad?
– Zijn verkeersborden en belijning nog goed zichtbaar?
– Is het wegdek beschadigd?
– Rijden auto’s ergens vaak over een doorgetrokken streep?

Het project Road Monitor
Wegbeheerders kunnen deze informatie inzetten voor het plannen van wegonderhoud.
Dit maakt de weg veiliger voor weggebruikers en onverwachte hinder is te voorkomen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zorgt samen met Mercedes-Benz dat anonieme informatie uit voertuigen de komende twee jaar wordt gedeeld via het dashboard met alle wegbeheerders van Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten.

Hoe werkt het?
Mercedes-Benz bundelt anonieme data uit auto’s die in Nederland rijden en waarvan de eigenaren akkoord zijn gegaan met het delen van data. Vervolgens ziet de wegbeheerder het gedetecteerde ‘event’, nooit de specifieke auto die dit gedetecteerd heeft. In het dashboard dat zo ontstaat, wordt de voertuiginformatie gecombineerd met publieke data over bijvoorbeeld het weer en verkeersongevallen. Met deze informatie kunnen alle wegbeheerders snel en efficiënt een meer compleet beeld krijgen van de staat van hun infrastructuur. De verwachting is dat dit ruim voldoende is voor betrouwbare informatie aan wegbeheerders, de komende periode zal dat moeten blijken.

Uitnodiging aan wegbeheerders
Nederland heeft vier soorten wegbeheerders: Rijkswaterstaat, waterschappen, provincies en gemeenten. Zij kunnen dan de geanonimiseerde data zien op een dashboard. Al veel wegbeheerders zijn betrokken bij dit initiatief. Iedereen is van harte welkom zich aan te sluiten bij het project Road Monitor.

Wil je meer informatie? De projectleiders Erik Vrijens en Koen Steenbakkers geven die informatie graag en beantwoorden met plezier je vragen.
Opgeven kan via de homepage 

Verwante Artikelen

Digitale hobbels op de weg

Data uit de sensoren van voertuigen kan helpen om bepaalde afwijkingen in het wegdek sneller en beter in beeld te krijgen. Daarmee is voertuigdata een waardevolle aanvulling op de periodieke asfaltinspecties van wegbeheerders. Voor het meten van stroefheid – belangrijk voor de bandengrip op de weg – ligt het iets complexer.

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Reacties

Ga naar de inhoud