Aanbesteding ROMO-2: Innovatiepartnerschap voor verkeersdata

Het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) lanceert een nieuwe tender voor het project Road Monitor 2 (ROMO-2), in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Het doel van ROMO-2 is om wegbeheerders in Nederland te voorzien van realtime voertuigdata, die wordt gebruikt om verkeersmanagement, wegonderhoud en veiligheid te verbeteren.

ROMO-2 borduurt voort op het eerste ROMO-project, waarin al aanzienlijke vooruitgang is geboekt in het gebruik van voertuigdata om wegcondities en potentieel gevaarlijke verkeerssituaties te monitoren. Het dashboard dat in ROMO-1 werd ontwikkeld, biedt wegbeheerders geanonimiseerde en bruikbare informatie over de toestand van wegen, zoals de locatie van gaten in het wegdek, versleten wegbelijning, en waar bij vorst gladheid kan ontstaan. De informatie helpt om beter zicht te krijgen op de staat van de weg en om vroegtijdig onderhoud te plannen, wat zowel kostenbesparingen oplevert als verkeersongelukken kan voorkomen.

Voertuigdata voor efficiënter wegbeheer

Net als bij ROMO-1 wordt bij ROMO-2 gebruikgemaakt van data die moderne auto’s verzamelen via ingebouwde sensoren, zoals bandensensoren, schokdempers en ruitenwissers. Deze data wordt verwerkt en geanonimiseerd, waarna het via een dashboard beschikbaar wordt gesteld aan wegbeheerders. Het doel is om met deze informatie het onderhoud van wegen efficiënter en goedkoper te maken. Dankzij eerdere pilots met ROMO-1 is gebleken dat voertuigdata helpt bij het vroegtijdig signaleren van wegdekschade en andere problemen, waardoor wegbeheerders snel en effectief kunnen ingrijpen.

Erik Vrijens, programmamanager smart mobility bij IenW, legt uit: “Door defecten vroegtijdig te signaleren, kunnen we niet alleen kosten besparen, maar ook verkeersonveilige situaties voorkomen. Voertuigen met rijhulpsystemen, zoals Lane Departure Warning, kunnen ons ook helpen om te zien waar de wegbelijning versleten is en waar stuurcorrecties vaak voorkomen, wat mogelijk op gevaarlijke verkeerssituaties duidt.”

Samenwerking en innovatie

De nieuwe tender voor ROMO-2 zoekt samenwerking met drie soorten partijen: dataleveranciers, dataverzamelaars en dienstverleners. Deze partijen worden uitgenodigd om samen te werken aan de ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor wegbeheer op basis van voertuigdata. De selectiecriteria voor de verschillende partijen zullen variëren, afhankelijk van hun rol in het project.

Het project heeft een looptijd van twee jaar, waarin de toegevoegde waarde van voertuigdata verder zal worden getest en geïntegreerd in de werkwijze van wegbeheerders. Volgens Vrijens is Nederland één van de eerste landen dat op grote schaal wegbeheer en -onderhoud gaat monitoren met behulp van voertuigdata: “Het is een win-winsituatie waarin we onze kennis van wegbeheer combineren met de data-expertise van marktpartijen.”

Geïnteresseerde partijen kunnen zich inschrijven voor de tender via Tendernet.

Met ROMO-2 wil het Ministerie van IenW samen met NDW en marktpartijen een nieuwe stap zetten in de digitalisering en verduurzaming van het Nederlandse wegbeheer.

 

Verwante Artikelen

Digitale hobbels op de weg

Data uit de sensoren van voertuigen kan helpen om bepaalde afwijkingen in het wegdek sneller en beter in beeld te krijgen. Daarmee is voertuigdata een waardevolle aanvulling op de periodieke asfaltinspecties van wegbeheerders. Voor het meten van stroefheid – belangrijk voor de bandengrip op de weg – ligt het iets complexer.

Noord-Holland besteedt verkeersmanagement uit aan iDienst VMaaS

Op 6 november 2023 heeft de provincie Noord-Holland formeel de start aangekondigd van de dienst ‘Verkeersmanagement as a Service (VMaaS)’. De provincie draagt daarmee de uitvoering van verkeersmanagement over aan het private consortium ATEam. VMaaS omvat alle operationele en tactische verkeersmanagementwerkzaamheden die de provincie voorheen zelf deed. De overdracht bespaard kosten en zorgt voor kwaliteitsverbetering. Voor beleidsmatige doelen en tactische keuzen blijft de provincie zelf verantwoordelijk. Ook blijft de provincie eigenaar van de systemen op straat, zoals verkeerslichten, camera’s en DRIPs.

Reacties

Ga naar de inhoud