Met iVRI’s de veiligheid vergroten

Dit interview verscheen eerder in het iVRI-magazine van CROW. Download het hele artikel hier.

Als de hulpdiensten uitrukken dan vallen er jaarlijks vijftig gewonden, en soms een dode, door aanrijdingen van verkeersdeelnemers met spoedvoertuigen, die op weg zijn naar een incident. ‘Dat zijn mensen die in het ziekenhuis belanden omdat we andere mensen gaan helpen. Dat klinkt bizar, en het zijn ongelukken die we onder andere met iVRI’s zouden kunnen vermijden’, vinden Herman ter Beek van Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) en Gerard Berendschot van Stichting SOS Toegang en Ambulance Zorg IJsselland.

‘Hulpverleningsdiensten van de toekomst zijn uitgerust met Talking Traffic en SOS Toegang’, valt Gerard met de deur in huis. ‘Met het Talking Traffic-systeem kunnen hulpdiensten veiliger over de kruispunten als ze met spoed naar een incident gaan. Het systeem kan zorgen voor een “groene golf” en geeft medeweggebruikers een “early warning” op de boordcomputer: let op, hulpdienst in aantocht.’

Herman is het met Gerard eens, maar stelt dat meerdere veiligheidsregio’s al over goedwerkende systemen beschikken, bijvoorbeeld het KAR-systeem. 

Lees hier verder.

Verwante Artikelen

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Samenvatting bevindingen Vervoerslogistieke Werkdagen 2024

De bijeenkomst van de Vervoerslogistieke Werkdagen bood inzicht in verschillende aspecten van slimme en duurzame logistiek, met deelnemers uit de Nederlandse en Vlaamse academische wereld, overheid en bedrijfsleven. De discussies en presentaties omvatten een breed scala aan onderwerpen, van stadslogistiek beleid en uitvoering tot de impact van modal shift en efficiëntiemaatregelen op CO2-reductie, spoorvervoer, logistiek onderwijs, en de economische aspecten van logistiek.

Veiliger op weg door betere waarschuwingen op het dashboard en in navigatie

Op 4 juli 2022 trapten zes bedrijven en het ministerie van IenW in Utrecht de publiek-private samenwerking Safety Priority Services af. Bestuurders in Nederland krijgen dankzij deze samenwerking meer en betere veiligheidswaarschuwingen van auto of navigatiesysteem, met als eerste land van Europa ook in het hele land waarschuwingen voor naderende voertuigen met zwaailicht en sirene. Ook weggebruikers op provinciale en gemeentelijke wegen, waar relatief veel ongevallen zijn, ontvangen deze informatie.

Minister Harbers en 6 organisaties tekenen samenwerkingsovereenkomst voor verhogen veilig gebruik rijhulpsystemen

Minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondertekent vandaag samen met ANWB, BOVAG, Verbond van Verzekeraars, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), RDW en RAI Vereniging het ADAS-convenant. Hiermee continueren deze partners hun samenwerking in de ADAS alliantie, gericht op het verhogen van het veilig gebruik van rijhulpsystemen in auto’s. Deze systemen kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid, duurzaamheid en doorstroming op de weg. Voorwaarde is wel dat de bestuurder de functies op een veilige, verantwoorde manier gebruikt. De komende jaren blijft de ADAS alliantie zich hier actief voor inzetten.

Reacties

Ga naar de inhoud