In gesprek over parkeernormen en duurzame gebiedsontwikkeling

Wat kan je doen om ervoor te zorgen dat parkeren geen struikelblok wordt in gebiedsontwikkeling? In een serie gesprekken gaat Pieter Litjens (Algemeen Directeur CROW) hierover in dialoog met betrokkenen rond beleid, praktijk en innovatie.

In dit eerste gesprek praat Pieter met Caspar de Jonge (DMI), Mariam Shabaan (Ministerie van VRO) en Engbert Stroobosscher (wethouder Gemeente Veenendaal). Hoe benaderen zij parkeren in relatie tot duurzame gebiedsontwikkeling?

Beluister het gesprek als podcast via Podbean of kijk het terug als video op YouTube.

Actualisatie parkeerkencijfers

De publicatie Parkernormen en duurzame gebiedsontwikkeling vormt het vertrekpunt voor dit gesprek. Hierin staan concrete stappen en handvatten voor gemeenten en ontwikkelaars om parkeerbeleid onderdeel te maken van integrale gebiedsontwikkeling. En bovenal is het een oproep om te werken met de meest actuele CROW parkeerkencijfers uit 2024. Gemeenten werken soms nog met parkeerkencijfers uit 2012 of 2018. Deze sluiten niet aan bij het huidige mobiliteitsgedrag en de ambities voor betaalbaarheid, leefkwaliteit en klimaatadaptatie.

Flexibele parkeernormen

Tijdens het gesprek laat Mariam weten blij te zijn met de actualisatie van de CROW parkeerkencijfers en de nieuwe notitie: “Daarin wordt heel duidelijk gemaakt op welke manier je data of informatie over doelgroepen kunt gebruiken om een flexibeler parkeernorm in te richten. Dat je bijvoorbeeld maatwerk kunt toepassen als er tijdig alternatieven worden gerealiseerd.”

De gemeente Veenendaal heeft hier intussen al ervaring mee. “De manier hoe wij er nu mee omgaan is dat we aan de slag gaan en vervolgens ook evalueren. En als gevolg van die evaluatie stellen we bij. Op die manier bouwen we een stukje flexibiliteit in”, legt wethouder Engbert Stroobosscher uit. Hij vervolgt: “En direct met de aanleg van het aantal parkeerplaatsen houden we ook ruimte om nog wat meer parkeerplaatsen aan te kunnen leggen als het huidige verlaagde aanbod niet volstaat.”

Nu in actie komen

De rode draad uit het gesprek: parkeren mag geen bottleneck meer zijn, maar moet onderdeel worden van een toekomstgerichte gebiedsvisie. Gemeenten, corporaties en ontwikkelaars worden uitgedaagd om de nieuwe kencijfers en handvatten actief toe te passen. Caspar de Jonge: “We hebben een enorme hoeveelheid auto’s in Nederland met ook een vrij hoge gemiddelde leeftijd in wagenparken. En toch staan ze voor 95% van de tijd stil. En dan kom je op dat enorme ruimtebeslag. Daar zijn echt wel verbeteringen in te brengen.”

Meer informatie

Verwante Artikelen

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Nieuwe handreiking helpt parkeren bij optoppen beter te regelen

Gemeentelijke parkeernormen maken het realiseren van extra woningen vaak lastig of zelfs onmogelijk. Efficiënter parkeerbeleid is cruciaal om verdichtingsvormen van woningbouw van de grond te krijgen. Om daar richting aan te geven, presenteren Aedes, de provincie Utrecht en de provincie Zuid-Holland gezamenlijk een Handreiking Parkeren bij Optoppen. De handreiking biedt praktische inzichten en handvatten voor gemeenten, woningcorporaties en ontwikkelaars.

Reacties