Nieuwe handreiking helpt parkeren bij optoppen beter te regelen

Woningen bouwen of auto’s parkeren? In veel binnenstedelijke woningbouwprojecten blijkt dat die keuze nog steeds gemaakt moet worden. Het woningtekort is groot, en iedere extra woning telt. Toch stranden veel initiatieven op een harde realiteit: er is geen ruimte voor de vereiste parkeerplaatsen. Gemeentelijke parkeernormen maken het realiseren van extra woningen vaak lastig of zelfs onmogelijk.

Bij kleinschalige verdichtingsprojecten, zoals het optoppen van bestaande gebouwen, het aanplakken van woningen aan bestaande panden of het splitsen van grotere woningen, blijkt parkeren vrijwel altijd het grootste obstakel. Een efficiënter parkeerbeleid is dan ook cruciaal om deze vormen van woningbouw van de grond te krijgen.

Om daar richting aan te geven, presenteren Aedes, de provincie Utrecht en de provincie Zuid-Holland gezamenlijk een Handreiking Parkeren bij Optoppen. De handreiking biedt praktische inzichten en handvatten voor gemeenten, woningcorporaties en ontwikkelaars om anders om te gaan met parkeernormen bij verdichtingsprojecten.

Download hier de handreiking.

De betrokken partijen willen hiermee het gesprek over parkeerbeleid en woningbouw op gang brengen – en vooral ook: vooruithelpen. Want iedere extra woning die door slimmer parkeerbeleid wél kan worden gerealiseerd, is een stap in de goede richting.

Verwante Artikelen

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Samenvatting bevindingen Vervoerslogistieke Werkdagen 2024

De bijeenkomst van de Vervoerslogistieke Werkdagen bood inzicht in verschillende aspecten van slimme en duurzame logistiek, met deelnemers uit de Nederlandse en Vlaamse academische wereld, overheid en bedrijfsleven. De discussies en presentaties omvatten een breed scala aan onderwerpen, van stadslogistiek beleid en uitvoering tot de impact van modal shift en efficiëntiemaatregelen op CO2-reductie, spoorvervoer, logistiek onderwijs, en de economische aspecten van logistiek.

Reacties

Ga naar de inhoud