Projectmanagers stappen in de wereld van stadslogistiek: Abel en Mike krijgen inzichten van chauffeurs
In een gezamenlijke inspanning om stadslogistiek veiliger, efficiënter en duurzamer te maken, werken deelnemers van het DMI-ecosysteem aan digitale oplossingen en maatregelen. Het doel is duidelijk: minder ritten en schonere logistiek. Maar de grote vraag blijft: hoe kunnen deze doelen in de praktijk worden bereikt, en welke uitdagingen staan logistieke dienstverleners te wachten? Om een beter beeld te krijgen van de praktijk en de uitdagingen, zijn projectmanagers Abel Bosman en Mike van Dijk ingestapt in de vrachtwagen. In Den Haag en omgeving werden ze door chauffeurs van Hubbel en DHL meegenomen om zelf te ervaren hoe het is om in deze uitdagende stadsgebieden te rijden en te leveren aan klanten. Hier delen Abel en Mike hun bevindingen.
Rijvaardigheid en expertise van de chauffeurs
Elke dag navigeren chauffeurs van logistieke dienstverleners door steden om goederen te leveren. Hun afwezigheid zou lege supermarktschappen, stilgelegde bouwplaatsen en onopgehaald afval betekenen. Abel: “De rijvaardigheid en expertise van de chauffeurs zijn indrukwekkend. Met grote voertuigen manoeuvreren zij door smalle straten, vaak met slechts een heel klein beetje ruimte aan beide zijden. Ze moeten ook constant rekening houden met voetgangers, fietsers en ander klein gemotoriseerd verkeer.”
Dankzij slimme toepassingen in de vrachtwagens, zoals achteruitrij- en dodehoekcamera’s, kunnen de chauffeurs veilig en tijdig hun goederen afleveren. Mike: “Het was duidelijk te zien hoeveel plezier de chauffeurs halen uit het persoonlijk contact met de ontvangers.”
Gebruik van en gebrek aan ruimte
Vanuit de vrachtwagen is goed te zien hoe er wordt omgegaan met openbare ruimte. Vaak zijn aangewezen laad- en losplaatsen bezet door foutgeparkeerde auto’s, verdwaalde fietsen of andere vrachtwagens die extra tijd nodig hebben. Dit dwingt chauffeurs soms tot moeilijke keuzes. Mike en Abel zagen hoe zij een afweging maakten tussen:
- De levering voltooien op eigen risico van de chauffeur;
- Buiten de venstertijdenzone parkeren en verder te lopen naar het bezorgadres met een zware en onhandige lading;
- De levering weer meenemen naar een distributiecentrum en de volgende dag bezorgen.
Grip op Stadslogistiek
Overheden en gemeenten worden uitgedaagd om inzicht te krijgen in de logistiek van hun steden en om creatieve oplossingen te bedenken. Een dynamisch intelligent toegangsbeleid gecombineerd met een hub kan leiden tot een efficiënter gebruik van de ruimte. Het is daarbij belangrijk om bestaande oplossingen en data te gebruiken, in plaats van steeds opnieuw te beginnen. Gemeenten kunnen experimenteren met het filteren van verkeer via digitale tools, het verruimen van venstertijden voor duurzame logistiek en nadenken over verdere bundelingsmogelijkheden.
Abel en Mike zijn het er over eens: “Het waren twee leerzame dagen, met waardevolle inzichten in de logistieke dienstverlening in stedelijke omgevingen. We willen DHL en Hubbel bedanken voor het faciliteren van deze ervaring, en aan de chauffeurs voor hun enthousiasme en waardevolle inzichten.”
Tijdens de Vakbeurs Openbare Ruimte zullen deze inzichten worden besproken in een sessie over Intelligente Toegang en de vertaling naar de praktijk. Ben je geïnteresseerd om ook een rit te maken in de stadslogistiek, of wil je bij de sessie aanwezig zijn? Neem dan contact op met Robbert Janssen voor meer informatie, via robbert.janssen@transportbeat.nl.
Reacties