De iVRI binnen het DMI-thema Stedelijk Verkeer
In het DMI-ecosysteem (Dutch Metropolitan Innovations) wordt gewerkt aan de hand van een aantal thema’s. Stedelijk verkeer is er hier een van, gericht op ‘het optimaal afwikkelen van mobiliteit in ‘de openbare ruimte’. Vanuit IenW vindt binnen dit thema de verdere ontwikkeling van Talking Traffic plaats. Vanuit het DMI-ecosysteem wordt binnen dit thema ook bijgedragen aan VM-IVRA, het Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM), het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata (DSM) en iDiensten, waaronder Verkeersmanagement as a Service (VMaaS).
De verdere ontwikkeling en toepassing van de intelligente verkeersregelinstallatie (iVRI) en het landelijke dataplatform Urban Data Access Platform (UDAP) gebeurt vanuit IenW binnen het DMI- ecosysteem en het thema Stedelijk Verkeer.
Bijgaande rapportage geeft een overzicht van de stand van zaken.
Enkele highlights:
- UDAP heeft vandaag, 12 december 2023, 438 unieke gebruikers van publieke en private organisaties;
- Momenteel zijn 1.451 iVRI’s verbonden aan UDAP, die nog niet allemaal actief data uitwisselen;
- Ongeveer 2.000.000 van de in totaal circa 8.000.000 actieve voertuigen in Nederland zijn verbonden met UDAP via de smart phone van de bestuurder;
- Er liggen nog veel kansen om de iVRI gerichter in te zetten en zo bij te dragen aan het beleid van steden met betrekking tot slimme, duurzame verstedelijking. Het gaat dan vooral om het faciliteren van prioriteit voor nood- en hulpdiensten, OV of logistiek en het stimuleren van actieve mobiliteit.
Veel overheden zetten iVRI’s in om actieve mobiliteit (lopen en fietsen) in binnensteden te stimuleren, door deze verkeersdeelnemers gericht prioriteit te geven op gewenste trajecten in, van en naar de binnenstad. Ook worden veel iVRI’s ingezet voor het prioriteren van nood- en hulpdiensten, vooral rondom, van en naar ziekenhuizen, met name vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en het halen van aanrijdtijden, en het prioriteren van openbaar vervoer, vooral gericht op stiptheid en regelmaat.
Het rapport gaat nader in op voorbeelden van steden die de iVRI gericht inzetten om hun beleidsdoelen te behalen. Lees het hele bericht hier: De iVRI en stedelijk verkeer in het DMI-ecosysteem
Reacties