Nieuwe versie handreikingen Stedelijke knooppunten en Woonwijken van de toekomst

Hoe pak je als gemeente de stapeling van ruimtelijke opgaven aan in de stad mét ruimtelijke kwaliteit? Voor de ontwikkelingen rondom stedelijke ov-knooppunten en in naoorlogse woonwijken zijn er vanuit het ministerie van VRO hiervoor nieuwe versies van de handreikingen ontwikkeld. De handreikingen zijn aangescherpt en beter toepasbaar gemaakt met voorbeelden van gemeenten die ermee aan de slag zijn gegaan.

Stedelijke knooppunten

Er komen veel opgaven samen rond de treinstations en ov-knooppunten in Nederland: woningbouw, mobiliteitstransitie, ruimte voor werkgelegenheid en voorzieningen, klimaatadaptatie en energie. De handreiking Stedelijke knooppunten gaat in op hoe dit te doen in het gebied van vier vierkante kilometer rondom het station (15 minuten lopen/fietsen).

De eerste versie van de handreiking Stedelijke knooppunten verscheen in april 2024. In de nieuwe versie is een interactief afwegingskader toegevoegd die inzichtelijk maakt welke stappen in het ontwerpproces voor integrale gebiedsontwikkeling rondom een station nodig zijn en op welke manier de ontwerp- en inrichtingsprincipes uit deze handreiking daarbij gebruikt kunnen worden. Het biedt hiermee een overzicht hoe aan de slag te gaan met ruimtelijke kwaliteit in een gebiedsontwikkeling in de invloedssfeer van een station. Tegelijkertijd kan het afwegingskader ook gebruikt worden in workshopvorm om beter inzicht te krijgen in de te maken keuzes en te zetten stappen. Met de gemeente Deventer en Tilburg is het afwegingskader uitgetest en verder uitgewerkt.  Tot slot zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking omgevingsveiligheid.

Woonwijken van de toekomst

In de handreiking Woonwijken van de toekomst staat de naoorlogse wijk centraal. Hoe ga je als gemeente om met de transformatie- en ontwikkelopgaven in deze wijken? De handreiking biedt instrumenten en een methode, de Hercrikel, voor gemeenten om hiermee aan de slag te gaan. In de nieuwe versie van deze handreiking zijn twee nieuwe delen toegevoegd, namelijk ontwerpverkenningen voor gemeente Delft, Capelle aan den IJssel en Zoetermeer (in relatie tot erfgoed). Ook is er instrumentarium gekoppeld aan de Hercirkel waarmee deze aanpak handen en voeten krijgt.

Je kunt de nieuwe handreikingen hier downloaden.

Verwante Artikelen

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Voortgangsbericht DMI-ecosysteem

Op 24 februari heeft de Ministerraad, op advies van Het Nationale Groeifonds, een positief besluit genomen over de toekenning van 85 miljoen euro aan het DMI-ecosysteem. Bovenop dit bedrag investeren bedrijven en gemeenten gezamenlijk nog eens 93 miljoen.  We zijn blij met het vertrouwen en het commitment van deelnemende partijen. Op 28 februari zijn we met een afvaardiging van deze deelnemers bij elkaar gekomen en voortvarend aan de slag gegaan met de realisatie. Via dit bericht praten we je graag

Reacties

Ga naar de inhoud