techniek achter
Talking Traffic

De Talking Traffic-keten maakt optimaal gebruik van bestaande voorzieningen. Bestaande verkeerslichten worden omgebouwd naar intelligente verkeerslichten, informatie wordt aangeboden via de smartphone of ingebouwde navigatie en voor de uitwisseling van data maken we gebruik van het bestaande telecomnetwerk. Dit zorgt ervoor dat de investeringen relatief laag zijn en dat elke automobilist met een smartphone gebruik kan maken van de diensten.

Zoveel mogelijk gebruik van standaarden

Binnen Talking Traffic ontwikkelen we informatiediensten voor verkeersdeelnemers. Die informatie moet overal op dezelfde manier worden aangeboden. Als verkeersdeelnemer wil je natuurlijk niet wisselen van app, iedere keer als je een provincie- of landsgrens over gaat. Daarom zijn er standaarden in het leven geroepen: afspraken die zorgen dat overal op dezelfde manier gewerkt wordt. We werken bijvoorbeeld met internationale standaarden voor data-uitwisseling. Zo kunnen weggebruikers ook over de grens van vergelijkbare diensten gebruik maken.

 

Architectuur

Voor de uitrol van de intelligente verkeerslichten is een speciale architectuur ontworpen, die ervoor zorgt dat software direct en ongehinderd met alle vormen van hardware kan communiceren. Wegbeheerders kunnen zo bij de ene aanbieder hardware afnemen, en bij de andere de software. Producten van verschillende leveranciers kunnen dankzij de standaarden probleemloos in combinatie functioneren. Zo kunnen verkeerslichten flexibel en optimaal worden aangestuurd.

Tegelijkertijd werken wegbeheerders van steden, provincies en Rijkswaterstaat aan uniforme ‘spelregels’ om bijvoorbeeld kruispunten in te regelen. Dit verlaagt de kosten en zorgt voor optimale kennisdeling tussen overheden onderling en tussen markt en overheid.

Schermafbeelding van UDAP

De componenten van de Talking Traffic dataketen

In de onderstaande figuur zijn de componenten van de Talking Traffic dataketen weergegeven. Klik op een de oplichtende  i voor meer informatie.

Intelligente infrastructuur en sensoren

Het wordt steeds drukker in onze steden. Met die toenemende drukte wordt de uitdaging om steden veilig en leefbaar te houden steeds groter. Het verbeteren van de doorstroming, het bewaken van de luchtkwaliteit en het digitaliseren van mobiliteit: zomaar wat thema’s waar veel wegbeheerders mee te maken krijgen. Met de dienstverlening van Talking Traffic heb je een toolbox in handen om dit soort thema’s aan te pakken.

 

Een belangrijke ontwikkeling binnen Talking Traffic is dat weggebruikers niet alleen met elkáár communiceren, maar ook met de infrastructuur. En dat met een vertraging van maximaal een seconde. Binnen Talking Traffic weten de intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) welke auto’s, fietsers en bussen op hen afkomen. Dat maakt het mogelijk om verkeersstromen met dynamische regelingen van verkeerslichten efficiënter op elkaar af te stemmen. Ook kunnen iVRI’s ‘voorrang’ geven en bepaalde verkeersstromen prioriteit, dus eerder of langer groen licht geven boven andere. Het scheelt afremmen en optrekken en daarmee tijd, brandstof en CO2-uitstoot, maar ook geld.  Er is berekend dat er jaarlijks 90 miljoen euro aan maatschappelijke kosten is omdat niet alle verkeerslichten vaak genoeg worden afgesteld. Met nieuwe iVRI’s gebeurt dat continu en automatisch. Daarmee verdient de investering zich snel terug.

 

Voor informatie over het verkeerslicht is geen nieuwe auto nodig: elke auto van elk merk, elk navigatiesysteem en elke smartphone kan verbonden worden met elke intelligente verkeersregelinstallatie van elke leverancier. Alle techniek en koppelvlakken zijn conform de internationale ETSI standaarden (SPaT, MAP, CAM, SRM, SSM, DENM). Techniek en koppelvlakken zijn internationaal ETSI gestandaardiseerd en daardoor onafhankelijk van leveranciers van iVRI’s, smartphones en auto’s.

 

Vijf kenmerken van een iVRI:

Telecommunicatie

Het verkeerslicht is verbonden via het reguliere cellulaire telecommunicatie netwerk;

Techniek en regelingen

Techniek en regelingen (hard- en software) zijn losgekoppeld

Real-time verkeerssituatie

Regelingen zijn maximaal afgestemd op de real-time verkeerssituatie

Data voor informatiediensten

Een iVRI levert data (zoals tijd tot groen) voor informatiediensten (voor weggebruikers);

UDAP

UDAP (Urban Data Access Platform) is het platform dat als overnamepunt (een soort ‘scharnierpunt’ in de dataketen) fungeert voor het extreem snel en betrouwbaar doorgeven van data uit onder meer iVRI’s richting weggebruikers en omgekeerd. Alle intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s), maar bijvoorbeeld ook intelligente pollers, maken gebruik van het platform.

UDAP is onderdeel van het Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata, waarbij NDW, eveneens onderdeel daarvan, in opdracht van het ministerie het operationeel contractmanagement richting de leverancier uitvoert, die het beheer van het UDAP uitvoert.

Prioriteit

Dankzij de data-uitwisseling via UDAP kan verdere meerwaarde van iVRI’s ontstaan: diensten (use cases) gericht op het informeren van weggebruikers, maar ook het prioriteren (bijvoorbeeld voorrang bij verkeerslichten voor nood- en hulpdiensten, OV en vrachtverkeer) en optimaliseren van de verkeersafwikkeling.

Snel en betrouwbaar

De kerntaak van UDAP is het zeer snel (in milliseconden) en betrouwbaar uitwisselen van iVRI-data en voertuigverplaatsingsdata. Daarnaast biedt UDAP vier belangrijke extra functies: Kwaliteitscontrole: Als een organisatie, overheid of bedrijf, een product wil aansluiten op UDAP, wordt eerst automatisch gecontroleerd of organisatie en product voldoen aan de relevante aansluiteisen, zoals de beschikbaarheid van een geldig iVRI-certificaat of beveiligingscertificaat voor de te gebruiken dataverbinding.

Kwaliteitsmonitoring

UDAP brengt volcontinu en automatisch in beeld welke data precies tussen welke partijen wordt uitgewisseld en wat de kwaliteit is van deze data. Hiervoor hanteert UDAP de landelijke standaarden voor data-uitwisseling en kwaliteitsafspraken.

Andere objecten

UDAP maakt het mogelijk dat naast iVRI’s ook andere objecten worden aangesloten waarmee zeer snelle data-uitwisseling gewenst is. Het gaat hierbij onder meer om pollers (beweegbare paaltjes in het wegdek), intelligente bandenspanningsmeters en intelligente hoogtedetectiemeters.

Rijker dashboard

UDAP zorgt weliswaar voor data-uitwisseling, maar de mogelijkheden van UDAP gaan vele malen verder. Zo ontstaat met UDAP een ‘dashboard’, met enorm veel geautomatiseerd uitgevoerde ‘checks and balances’, bijvoorbeeld met reeksen toetsingen of een voertuig wel geautoriseerd is, en met realtime rapportages over verkeersstromen.

Cloud Service Providers

Binnen Talking Traffic zijn handige apps ontwikkeld die je kunt gebruiken terwijl je telefoon in een smartphonehouder zit. Deze apps vertalen de vrijgekomen data naar persoonlijke adviezen die de weggebruiker helpen om veilig en efficiënt door het verkeer te navigeren. De diensten leveren bijvoorbeeld individuele snelheidsadviezen en waarschuwingen voor gevaarlijke situaties. Een bestuurder kan waarschuwingen krijgen voor filestaarten, plotseling remmen, gladheid of een lokale mistbank, ongevallen en wegwerkzaamheden. Daarnaast kan de bestuurder advies krijgen over beschikbare parkeerplaatsen in de buurt en adviezen over de beste route in het geval er wegwerkzaamheden zijn of er een ongeval heeft plaatsgevonden. De voortdurende begeleiding via de navigatie en ondersteuning onderweg biedt meer comfort en zorgt ervoor dat auto’s en vrachtwagens zuiniger rijden, wat goed is voor de portemonnee en voor het milieu.

Clouddiensten

De samenleving is hard aan het veranderen. De invloed van doorlopende vernieuwingen die door informatietechnologie worden gedreven is dagelijks merkbaar. In hoog tempo worden nieuwe oplossingen, technieken en diensten beschikbaar gemaakt. Het smartphonegebruik ligt in Nederland ruim boven de 80%. Connectiviteit is een basisbehoefte geworden. Deze connectiviteit wordt ook gebruikt in het verkeer: door draadloze communicatie wordt het mogelijk om meer informatie van de directe voorligger te verkrijgen, of van bijvoorbeeld verkeerslichten. Dit soort data wordt gedeeld via de cloud. Studies tonen aan dat 10 tot 25 procent verbetering in reistijden, brandstofverbruik, emissies en/of verkeersveiligheid mogelijk zijn. Voor weggebruikers betekent dit meer comfort, minder reistijd, meer veiligheid en lagere kosten.

Informatiediensten

De Talking Traffic-keten gebruikt clouddiensten en connectiviteit om slimme mobiliteitsoplossingen uit te rollen. Clouddiensten transporteren en verrijken relevante data van bedrijven en overheden, en combineren die met data uit andere bronnen. Denk daarbij aan het verrijken van data over extreme weersomstandigheden of een ongeluk met een precieze aanduiding van de locatie. Daardoor wordt het mogelijk om iedere gebruiker op maat te informeren: op het tijdstip dat voor hen relevant is en op basis van hun rijrichting, route, snelheid en het vervoermiddel dat gebruikt wordt.

Data maakt verkeersadvies persoonlijk

Binnen de keten van Talking Traffic, waarin iVRI-leveranciers, clouddienstverleners, ontwikkelaars van informatiediensten en overheden nauw samenwerken, vormt de iVRI een onmisbare schakel. Clouddiensten kunnen de nieuwe iVRI-data combineren met allerlei andere data en zo huidige toepassingen verbeteren en nieuwe toepassingen ontwikkelen. Serviceproviders kunnen op hun beurt klanten veel nauwkeuriger via informatiediensten adviseren over de snelste route en adviessnelheden bij verkeerslichten ,op maat voor de specifieke weggebruiker

Ga naar de inhoud