Het DMI-ecosysteem bestaat 1 jaar!

Het DMI-ecosysteem bestaat één jaar! Dat vierden we op 28 november met bijna het hele netwerk in het DMI Centre in Amersfoort. Gasten werden met poffertjes verwelkomd waarna er in een ontspannen sfeer inhoudelijk werd gediscussieerd.

Het DMI-ecosysteem bestaat één jaar en telt nu al negentig deelnemers, zowel publieke als private partijen. Bovendien zijn de eerste tien deelnemers al aangesloten op de DMI PDX (Product and Data Exchange), waar zij veilig en vertrouwd data kunnen delen.

Tijdens het jubileumfeest van het DMI-ecosysteem werden enkele mooie resultaten bekendgemaakt. Zo maakten drie DMI-deelnemers samen een eerste versie van een integraal dashboard voor steden. Het dashboard stelt steden onder meer in staat om te sturen op wat er gebeurt in de stad.

Leveranciers, horecaondernemingen en logistieke dienstverleners werken binnen het DMI-ecosysteem samen aan een betere bundeling van leveringen en bezorgingen aan de horeca.

Andere partijen werken samen rond innovaties voor autoluwe steden.  Of zij vinden elkaar in een gezamenlijke ambitie om water en ecologie hoger op de agenda te krijgen in gebiedsontwikkeling. En tot slot: het afgelopen jaar zijn er tussen betrokken gemeenten en bedrijven zo’n veertig samenwerkingen ontstaan.

In 2025 gaan we door! Op 28 november hebben we daar direct werk van gemaakt. Zo werden tijdens de kennissessies deelnemers bijgepraat over het programma van eisen waarmee de gemeente Dordrecht voor een grootschalige gebiedsontwikkeling aan de slag gaat. En DMI-deelnemers WeCity en Dexes gaven uitleg over hun aanbod  binnen de DMI-PDX.

 

Gasten krijgen bij de ingang poffertjes. Een verwijzing naar de innovatiesubsidies of ‘poffertjes’ voor gemeenten.

 

Begin van de middag vindt de welkomstbijeenkomst plaats voor nieuwe leden. Daar vertellen ook enkele deelnemers over hun ervaringen. Op de foto deelt Wiebe Quekel van de gemeente Helmond zijn verhaal.

 

Tijdens de plenaire sessies is er aandacht voor projecten die het afgelopen jaar zijn gestart. Op de foto vertelt Dana Zijlmans (midden) van de gemeente Zwolle over hoe haar stad samenwerkt met DMI-partners TNO, Advier en Townmaking Institute.

 

Een volle zaal voor de DMI-PDX, de ‘Product and Data Exchange’ van het DMI-ecosysteem die veilig en vertrouwd datadelen mogelijk maakt.

 

Tijdens de sessies werd er met veel enthousiasme bullshit-bingo gespeeld met niet altijd direct duidelijke begrippen als vraagarticulaties, API, borging, governance en use case. François Mostard van de gemeente Sittard-Geleen wint één van de vier beschikbare speciale DMI-T-shirts. Conclusie: we gebruiken gelukkig wel meer en meer dezelfde bullshit-termen.

 

Meer foto’s?

Ga naar de fotopagina van de DMI-website.

Meer weten?

Download de presentaties in een zip-bestand.

Verwante Artikelen

Samenvatting bevindingen Vervoerslogistieke Werkdagen 2024

De bijeenkomst van de Vervoerslogistieke Werkdagen bood inzicht in verschillende aspecten van slimme en duurzame logistiek, met deelnemers uit de Nederlandse en Vlaamse academische wereld, overheid en bedrijfsleven. De discussies en presentaties omvatten een breed scala aan onderwerpen, van stadslogistiek beleid en uitvoering tot de impact van modal shift en efficiëntiemaatregelen op CO2-reductie, spoorvervoer, logistiek onderwijs, en de economische aspecten van logistiek.

DMI-ecosysteem als aansprekend voorbeeld opgenomen in OESO-rapport ‘Smart City Data Governance’

Het DMI-ecosysteem is als internationale voorbeeldcasus opgenomen in het OESO- rapport over Data Governance in Smart Cities. Op 13 oktober werd dit rapport online gelanceerd, als initiatief vanuit de OESO Working Party on Urban Policy (WPURB). Doel is beleidsmakers in staat te stellen effectief databeleid te voeren voor de slimme stad, voortbouwend op internationale ervaringen. 

Samen aan de slag met slimme duurzame verstedelijking en logistiek

Ineke Meijer en Cathelijne Hermans zijn sinds maart aangesteld als nieuwe programmamanagers slimme duurzame verstedelijking en logistiek. Op 18 april presenteerden zij het vernieuwde Plan van Aanpak voor Logistiek aan 20 vertegenwoordigers vanuit gemeenten. Met vier nieuwe actielijnen leggen zij de basis voor het vervolg van slimme duurzame verstedelijking en logistiek, en de inpassing van stadsdistributie in het DMI-ecosysteem.

Reacties

Ga naar de inhoud