Houd in 2025 deze vier onderwerpen in de gaten

Een ecosysteem is altijd in beweging. Dus ook het DMI-ecosysteem. Daarom vier onderwerpen om in 2025 te volgen én actief aan bij te dragen.

1. Programma van eisen

Eind 2024 rondt het DMI-ecosysteem het programma van eisen (PVE) voor gebiedsontwikkeling af. In het PVE worden alle digitale eisen gecombineerd met inhoudelijke eisen uit thema’s als bouw, openbare ruimte, energie en mobiliteit. De eerste versie van het PVE is tot stand gekomen op verzoek van de gemeente Dordrecht. De stad gebruikt het voor het Maasterras, een groot herontwikkelingsgebied.

In 2025 wordt het PVE aangeboden in de gemeentelijke netwerken, zodat het breed kan worden ingezet bij andere gebiedsontwikkelingen en bijvoorbeeld de planontwikkeling van de zestien Novex-gebieden. Doel van de brede inzet van het PVE is, om sneller tot een gemeenschappelijke aanpak te komen voor de inzet van digitale middelen bij gebiedsontwikkelingen. Om de beste inzichten te blijven verwerken tot bruikbare indicatoren, is een voortdurende actualisatieslag nodig. Heb je daar gedachten, netwerk, methoden en technieken voor? Denk en doe dan mee!

2. How to digital twin?

Er bestaat al langer een behoefte om te komen tot een landelijke standaard en gezamenlijke werkwijze voor digital twins. Zeker nu er steeds meer gebruikers zijn. De eerste aftrap is gegeven door zowel de activiteiten vanuit het ministerie van Volkshuisvesting en ruimtelijkeordening (VRO) en Geonovum in Flevoland, als een eerste plan van aanpak om de veelvormigheid van inspanningen op gebied van digital twins in beeld te brengen. Op die basis wordt verder gewerkt aan het versneld samen leren, delen van kennis, borgen van interoperabiliteit en schaalbaarheid. Waarbij wordt toegewerkt naar een methode ‘How to digital twin?’. Meedoen? Laat het ons weten.

3. Appstore

Binnen het DMI-ecosysteem wordt met meerdere deelnemers al een poosje gesproken over het idee van een appstore. Of het ook een appstore gaat worden, ligt nog niet vast. Maar het doel is wel hetzelfde. App’s in een appstore zijn op één plek vindbaar, zijn getest en voldoen aan bepaalde standaarden. Download je een app op je telefoon, dan weet je zeker dat die aan bepaalde richtlijnen en standaarden voldoet en dat de app geschikt is voor jouw apparaat. Producten en diensten voor digital twins zouden een vergelijkbare zekerheid moeten bieden. Maar dat is nu nog niet het geval. Zou je een appstore hiervoor willen maken, hoe zou je dat dan doen? Hoe maak je het operationeel en in welke stappen? Hoe organiseren en financieren we een landelijke ‘digital twin appstore’? Iedereen die belang heeft bij de uitwerking van het concept, is van harte welkom om kennis en ideeën in te brengen.

4. Gezamenlijke simulatieomgeving

Om de duurzame stad van de toekomst te ontwerpen, moeten we integraal werken. Hiervoor moeten verschillende beleidsterreinen tegelijkertijd in één simulatieomgeving kunnen worden doorgerekend. Maar dat gebeurt beperkt. Want de simulaties die we nu gebruiken hebben in de regel betrekking op één beleidsterrein, bijvoorbeeld verkeer, mobiliteit of energie. Dat is niet behulpzaam genoeg voor integrale opgaven in steden. Want maak je mobiliteitsbeleid, dan heeft dat ook gevolgen voor bijvoorbeeld de gezondheid van bewoners, de verdeling van de schaarse ruimte in de stad en de vraag naar energie. Om goed beleid te kunnen maken, horen zulke onderwerpen in een integrale simulatie-omgeving thuis. Daarvoor is samenwerking van verschillende marktpartijen een voorwaarde. Want dan kunnen kennis, data en visualisaties en modellen van verschillende beleidsterreinen worden gekoppeld. En dat lukt alleen als de betrokken marktpartijen goed zicht hebben op zowel de inhoudelijke, de technische als de businesskant. Maar hoe ziet die businesskant er dan uit? Welke waarde voegen we toe en hoe komen we tot een houdbaar en blijvend geheel? Daar gaan we over spreken met elkaar. Wie er gedachten, ambities, wensen en voorwaarden bij heeft, is van harte welkom om aan te sluiten.

Doe mee!

Wil je betrokken raken bij een of meerdere van de bovenstaande onderwerpen? Stuur een e-mail naar DMIteam@minienw.nl.

Verwante Artikelen

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Samen aan de slag met slimme duurzame verstedelijking en logistiek

Ineke Meijer en Cathelijne Hermans zijn sinds maart aangesteld als nieuwe programmamanagers slimme duurzame verstedelijking en logistiek. Op 18 april presenteerden zij het vernieuwde Plan van Aanpak voor Logistiek aan 20 vertegenwoordigers vanuit gemeenten. Met vier nieuwe actielijnen leggen zij de basis voor het vervolg van slimme duurzame verstedelijking en logistiek, en de inpassing van stadsdistributie in het DMI-ecosysteem.

Reacties

Ga naar de inhoud