Nieuws

BLIJF OP DE HOOGTE VAN DE LAATSTE ONTWIKKELINGEN

Stedelijk verkeer

Veiliger op weg door betere waarschuwingen op het dashboard en in navigatie

Op 4 juli 2022 trapten zes bedrijven en het ministerie van IenW in Utrecht de publiek-private samenwerking Safety Priority Services af. Bestuurders in Nederland krijgen dankzij deze samenwerking meer en betere veiligheidswaarschuwingen van auto of navigatiesysteem, met als eerste land van Europa ook in het hele land waarschuwingen voor naderende

Stedelijk verkeer

Use cases

Beschrijving use cases

Stedelijk verkeer

Lancering Safety Priority Services – 4 juli 2022

Het ministerie van IenW en zes bedrijven (autofabrikanten en leveranciers van navigatiediensten en -kaarten) werken de komende jaren onder de noemer Safety Priority Services samen om meer en betere in-car veiligheidswaarschuwingen aan weggebruikers te leveren. Dat kan via het dashboard van de auto of een navigatiedienst. Via deze bedrijven is

Stedelijk verkeer

Doel van het project Road Monitor

Het project Road Monitor gaat de komende twee jaar over het delen van anonieme informatie uit voertuigen met alle wegbeheerders, het verzamelen van resultaten en conclusies formuleren over de toegevoegde waarde van deze nieuwe informatiebron voor werkprocessen voor wegbeheer, wintermanagement en verkeersveiligheid.

Stedelijk verkeer

Digitale hobbels op de weg

Data uit de sensoren van voertuigen kan helpen om bepaalde afwijkingen in het wegdek sneller en beter in beeld te krijgen. Daarmee is voertuigdata een waardevolle aanvulling op de periodieke asfaltinspecties van wegbeheerders. Voor het meten van stroefheid – belangrijk voor de bandengrip op de weg – ligt het iets

Stedelijk verkeer

Een gat in de weg? De auto waarschuwt op tijd

Sensoren in de banden, adaptieve schokdempers, zonne-intensiteitsmeters en automatische ruitenwissers: moderne auto’s voelen en horen alles. Ook als er bijvoorbeeld een gat in de weg zit, of zelfs als dat er dreigt te komen. Met die informatie kan de wegbeheerder tijdig ingrijpen en erger voorkomen. Maar dat vraagt wel om

Stedelijk verkeer

Slimmer strooien dankzij voertuigdata

Meer dan 135 miljoen kilo zout, 1500 mensen en 1200 strooiwagens en sneeuwschuivers: afgelopen winter hadden de gladheidbestrijders van Rijkswaterstaat het druk. Hoe bereid je je daarop voor? En ook een interessante vraag: kan data uit de sensoren van auto’s helpen om de gladheid nog efficiënter te bestrijden?

Scroll naar boven