Lancering in Barcelona van integraal dashboard voor steden

Het DMI-ecosysteem lanceert het eerste integrale dashboard voor steden tijdens Smart City World Expo & Congress, dat van 5 tot en met 7 november in Barcelona plaatsvindt. Met het dashboard krijgen steden beter zicht op hoe hun stad functioneert.

Bij het maken van het dashboard zijn DMI-deelnemers Future Insight, Argaleo en Capgemini betrokken. De ontwikkeling van het dashboard is een belangrijke eerste stap in het bij elkaar brengen en combineren van data uit verschillende bronnen en bestaande sectorale dashboards. Dit maakt het mogelijk om ontwikkelingen in de stad te monitoren op gebied van onder meer verduurzaming, verkeer en vervoer, wonen en klimaat.

Grote opgaven

Steden in Nederland staan voor grote opgaven als het gaat om slim en duurzaam verstedelijken. In bijna alle omgevingsvisies hebben stadsbestuurders beschreven hoe ze willen omgaan met beleidsthema’s als binnenstedelijke herontwikkeling, concepten als de ‘15-minuten stad’, natuur en klimaatadaptatie. Zo willen bestuurders hun stad nu en op de lange termijn leefbaar houden.

Gemeenten hebben op dit moment geen integraal inzicht in hoe zij ervoor staan als het gaat om de verduurzaming van hun stad of dorp. Bestuurders en beleidsambtenaren moeten echter integraal kunnen sturen op de transitie naar slimme, duurzame verstedelijking. De ontwikkeling van het integrale dashboard sluit aan bij deze breed gedragen behoefte.

De opgaven van gemeenten zijn omvangrijk én vergelijkbaar. Daarom wordt door het DMI-ecosysteem ingezet op meer samenhang en samenwerking, ook met het Rijk.

Blauwdruk

Voor de ontwikkeling van het dashboard is een blauwdruk opgesteld. Hierin is een achttal beleidsterreinen beschreven. Al deze beleidsterreinen zijn van belang voor het realiseren van slimme en duurzame steden.

De beleidsterreinen in het dashboard zijn: wonen, ruimtelijke ordening en inrichting, verkeer en mobiliteit, energie en klimaat, milieu, natuur en ecologie, circulariteit, veiligheid en gezondheid en welzijn. Elk van deze domeinen is geconcretiseerd in ambities en acties. En om die concreet en meetbaar te maken, zijn alle acties voorzien van een meetbare indicator. In dit eerste ‘minimum viable product’ gaat het om enkele meetbare indicatoren per beleidsterrein.

De komende tijd wordt het dashboard doorontwikkeld. Hierbij maken partijen zoveel mogelijk gebruik van bestaande dashboards en dataverzamelingen. Door de beoogde breedte van onderwerpen en diepgang (stad, wijk, buurt) en een uniforme inrichting van het dashboard, wordt het sneller mogelijk te zien waar sprake is van samenhang tussen trends. En waar beleid en stadsbeheer zich op kunnen richten om doelstellingen te behalen. Of waar nader onderzoek gewenst is.

Screenshot van het dashboard.

Beter geïnformeerd

Gemeenten krijgen met behulp van het dashboard inzicht in hoe hun stad zich verhoudt tot andere gemeenten en tot ontwikkelingen op landelijk niveau. Zo kunnen ervaringen gericht worden gedeeld en kunnen steden leren van elkaar.

Het dashboard helpt gebruikers verder bij het visualiseren en analyseren van hun data op een manier die zowel informatief als toegankelijk is. Zo kan op termijn de in het dashboard verwerkte data worden gevisualiseerd. Daarnaast kunnen parameters worden aangepast en er kan op specifieke onderwerpen en beleidsterreinen worden ingezoomd. Zo krijgen de gebruikers van het dashboard scherper zicht op wat er in hun stad gebeurt. Op basis hiervan kunnen zij beter geïnformeerd beslissingen nemen.

Meer weten?

Future Insight, Argaleo en Cap Gemini verzorgen tijdens de Smart City World Expo in Barcelona een interactieve demo van het DMI-dashboard op het paviljoen van TeamNL en het DMI-ecosysteem in hal 3, D21. Ga naar de Barcelona-pagina op de DMI-website voor het hele programma.

 

Verwante Artikelen

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Het wenkend perspectief van publiek vervoer

Op dinsdag 9 april kwamen ruim 120 genodigden bij elkaar voor de bijeenkomst publiek vervoer in Amersfoort. Tijdens deze bijeenkomst van het DMI-ecosysteem spraken vervoerders, reizigersorganisaties, dienstverleners en overheden met elkaar over de kansen en uitdagingen van Publiek Vervoer, waarbij alle beschikbare middelen worden ingezet in één samenhangend mobiliteitssysteem.

Rijk investeert zes miljoen euro om publiek vervoer in Zeeland mogelijk te maken

AMERSFOORT – Minister Mark Harbers en staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en gedeputeerde Harry van der Maas van Provincie Zeeland kondigen op 13 november 2023 aan dat door het ministerie een bedrag van zes miljoen euro beschikbaar wordt gesteld om publiek vervoer in Nederland mogelijk te maken. Komend jaar gaat Zeeland als eerste met dit nieuwe publieke vervoerssysteem van start. Dit is bekendgemaakt tijdens de conferentie Bereikbaarheid voor Iedereen in Amersfoort.

Reacties

Ga naar de inhoud