Feestelijke lancering SmartZone Buffer als nieuwe toepassing vanuit het DMI-ecosysteem

Tijdens de Dutch Day van Intertraffic 2024 in de RAI in Amsterdam tekenden eerder vandaag de Gemeente Helmond, SWARCO, MAPtm, V-Tron, Coding the Curbs en Future Mobility Park voor hun samenwerking rond de SmartZone Buffer, een van de nieuwe toepassingen die binnen het DMI-ecosysteem worden ontwikkeld. De SmartZone Buffer maakt het mogelijk om slim te sturen op de schaarse ruimte in steden, die de komende jaren door alle opgaven in het fysieke domein alleen maar verder onder druk zal komen te staan. Helmond is een van de eerste gemeenten waar de SmartZone Buffer zal worden toegepast.

Met de SmartZone Buffer realiseren de samenwerkende partijen statische en dynamische zones met het urban mobility management platform, SWARCO MyCity. Zo kan een zone in de stad op één dag zowel de functie hebben van parkeergelegenheid, boekbare laad & los plek én terras.

Meer informatie vind je hier.

Verwante Artikelen

Samenvatting bevindingen Vervoerslogistieke Werkdagen 2024

De bijeenkomst van de Vervoerslogistieke Werkdagen bood inzicht in verschillende aspecten van slimme en duurzame logistiek, met deelnemers uit de Nederlandse en Vlaamse academische wereld, overheid en bedrijfsleven. De discussies en presentaties omvatten een breed scala aan onderwerpen, van stadslogistiek beleid en uitvoering tot de impact van modal shift en efficiëntiemaatregelen op CO2-reductie, spoorvervoer, logistiek onderwijs, en de economische aspecten van logistiek.

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Nederlands innovatie-consortium voor betere regie op het gebruik van de openbare ruimte

Nederlandse steden en regio’s streven naar schonere, veiligere en inclusievere mobiliteit, maar ervaren toenemende druk op de beschikbare ruimte. De gemeenten Amsterdam en Almere, en Groningen Bereikbaar bundelen daarom de krachten met private partijen en vormen het consortium ‘DRO’: Digitale regie op de openbare ruimte. Het consortium maakt deel uit van het Dutch Metropolitan Innovations (DMI)-ecosysteem en ontving eind 2023 een innovatieopdracht van het ministerie van IenW. Vandaag zetten alle partners hun handtekening om zich aan te sluiten. Met een budget van ruim 23 miljoen euro werkt DRO-DMI de komende 5 jaar aan de ontwikkeling van digitale instrumenten om beter regie te kunnen voeren op het gebruik van de openbare ruimte.

Reacties

Ga naar de inhoud