Twee meisjes fietsen door het een winkelstraat in het centrum van Apeldoorn.

Apeldoorn: ‘Samenleving betrekken met ‘digital twin”

Het centrum van Apeldoorn wordt groener en levendiger. Dit leidt tot bouwwerkzaamheden én andere verkeersstromen. Om uit te leggen wat dat betekent, gebruikt de gemeente een ‘digital twin’ of digitale kopie van de stad.

De komende tien jaar verandert het centrum van Apeldoorn in een stadspark, zo is in de door de gemeenteraad goedgekeurde omgevingsvisie vastgelegd. Daarnaast komen er in het centrumgebied zesduizend nieuwe woningen bij. ‘Een openhartoperatie’, duidt mobiliteitsadviseur Bas Tutert van de gemeente de plannen.

De Kalverstraat-Molenstraat Centrum is nu nog een doorgaande weg in het centrum van Apeldoorn. Om het stadspark te kunnen realiseren, wordt de weg autoluw. Best ingrijpend. Daarnaast staan er allerlei bouw- en wegwerkzaamheden op de planning. Op zich niet raar dus dat gemeenteraad, bewoners en ondernemers zich zorgen maken. Loopt het verkeer in de stad niet helemaal vast?

Bouwfases

De verbouwing van het centrum van Apeldoorn vindt in verschillende fases plaats. Iedere fase heeft weer andere gevolgen voor het verkeer. Om hier meer zicht op te krijgen, zijn de beschikbare data hierover in een ‘digital twin’ gezet. Dit is een digitale kopie van de stad. Binnen het DMI-ecosysteem werkt Apeldoorn hiervoor samen met onder meer kennis- en onderzoeksinstituut TNO en verkeersadviesbureau Goudappel.

De ‘digital twin’ maakt het mogelijk om direct de gevolgen voor de bereikbaarheid van de binnenstad te tonen van verschillende bouwactiviteiten en verkeersmaatregelen. Denk aan het omleiden van verkeer of het uitvoeren van een mobiliteitsplan door grote werkgevers. De ‘digital twin’ laat bovendien direct zien wat zo’n ingreep betekent voor bewoners en bedrijven.

User stories

De ‘digital twin’ maakt gebruik van ‘user stories’, indicatoren voor hoe mensen iets ervaren. ‘Die worden bijvoorbeeld getoond met smilies, vergelijkbaar met de smilies voor snelheidsnaleving langs de kant van de weg’, legt Tutert uit. Zo wordt bij iedere simulatie direct duidelijk hoe bewoners bepaalde verkeersmaatregelen kunnen ervaren. En welke alternatieven er zijn gedurende de verschillende bouwfases.

De ‘digital twin’ is niet alleen een aanwinst in de communicatie met de gemeenteraad en de samenleving. De innovatie helpt de gemeente ook om de komende tien jaar de verkeersoverlast in de stad zoveel als mogelijk te beperken.

Overlast beperken

Onderhoud aan wegen en riolen zorgen voor de meeste overlast. Door die werkzaamheden zo slim mogelijk te plannen, worden de meeste verkeersproblemen voorkomen. De ‘digital twin’ helpt bij de inrichting van de extra maatregelen. Denk hierbij aan omleidingen, alternatief openbaar vervoer of een mobiliteits-hub waar mensen van de auto overstappen op een elektrische deelfiets.

Tutert: ‘Met behulp van de ‘digital twin’ kunnen we de verkeersoverlast zoveel als mogelijk beperken.’

Kom naar de Vakbeurs

Meer weten over hoe een ‘digital twin’ kan helpen bij gebiedsontwikkeling? Kom op 26 september 2024 van 9.00 tot 11.00 uur naar de bijeenkomst ‘Digitaal inzicht in de Apeldoornse ‘openhartoperatie” in de stand van DMI-ecosysteem op de ‘Vakbeurs openbare ruimte’ in de Jaarbeurs in Utrecht. Bekijk hier het hele DMI-programma.

Verwante Artikelen

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Samenvatting bevindingen Vervoerslogistieke Werkdagen 2024

De bijeenkomst van de Vervoerslogistieke Werkdagen bood inzicht in verschillende aspecten van slimme en duurzame logistiek, met deelnemers uit de Nederlandse en Vlaamse academische wereld, overheid en bedrijfsleven. De discussies en presentaties omvatten een breed scala aan onderwerpen, van stadslogistiek beleid en uitvoering tot de impact van modal shift en efficiëntiemaatregelen op CO2-reductie, spoorvervoer, logistiek onderwijs, en de economische aspecten van logistiek.

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Reacties

Ga naar de inhoud