use case

Zwolle bundelt versbezorging en maakt zo ruimte in de binnenstad 

Zwolle bundelt sinds kort de versbezorgingen aan zijn binnenstedelijke horeca. Dit moet vooral leiden tot minder ritten en uitstoot en tot een nieuwe businesscase voor bedrijven. Het initiatief komt voort uit de publiek-private samenwerking binnen het DMI-ecosysteem. Ook Utrecht en Dordrecht bereiden deze toepassing voor.

STAD

Zwolle, Utrecht en Dordrecht

JAAR

2025

BETROKKEN PARTIJ

HubKlup​

OPLOSSING

Bundelen van bezorgingen

DELEN

Distributie in binnenstad met busje

OPLOSSING

Juni 2025 gingen de eerste gebundelde leveringen aan Zwolse horecaondernemers de deur uit. Het gaat om een samenwerking tussen de gemeente Zwolle, de provincie, ondernemers, leveranciers en een vervoerder, samen met Stichting HubKlup. Laatstgenoemde partij ontwikkelde het digitale platform Last Mile Fresh van waaruit ondernemers bestellingen kunnen plaatsen bij hun leveranciers. Doordat alle bestellingen in één systeem staan, kunnen bezorgingen slim worden gecombineerd.

Locatie van een groothandel

Naast een digitale koppeling is ook een fysieke verzamelplaats buiten het centrum nodig: een zogenaamde hub. In Zwolle is dit een locatie van een groothandel op een industrieterrein die de vervoerdersrol op zich neemt. “Deze partij ontvangt of haalt de versproducten op bij boeren en horecaleveranciers, verzamelt ze op de hub en levert deze – digitaal volgbaar – met een bestelbus af bij de restaurants”, zegt Dana Zijlmans, adviseur mobiliteit bij de gemeente Zwolle. “Ook verzorgt deze partij het voorraadbeheer.”

Hogere vervoerseisen

Inmiddels telt het systeem twaalf leveranciers, een vervoerder en zes afnemende ondernemers. Onder meer Villa Suikerberg, De Horecamannen, Café Foyé en de Gillende Keukenmeiden doen mee. Volgens Remco Derksen van Stichting HubKlup is bij de toepassing bewust gekozen voor restaurants. “Versproducten, zowel gekoeld als ongekoeld, kennen hogere vervoerseisen en worden doorgaans afzonderlijk geleverd. De vervoerder in Zwolle kan deze nu tegelijkertijd bezorgen en dat levert ons meer kennis op”, legt hij uit. Andere producten of grote goederen zoals fusten gaan nog niet mee, maar dat kan later veranderen, aldus Derksen.

dmi-ecosysteem

De opdracht aan Stichting HubKlup en haar partners om een slimme toepassing voor het bundelen van leveringen te ontwikkelen, kwam vanuit het DMI-ecosysteem. De gemeente Zwolle was vanaf het begin bij DMI betrokken. “Als samenwerkende gemeenten kwamen we in contact met Stichting HubKlup. Zij verzorgen in Den Haag al geruime tijd gebundelde leveringen aan strandpaviljoens. Onder de vlag van DMI wilden we dit concept ook naar binnensteden brengen”, ‘, aldus Zijlmans.

Laden en lossen binnenstad

Nieuwe businesscase

Bundeling dringt het aantal vervoersbewegingen in de binnenstad terug. Minder ritten betekent ook minder uitstoot, meer verkeersveiligheid en een betere leefbaarheid in de openbare ruimte. Daarnaast sluit het aan op de zero-emissiezone in Zwolle. Volgens Zijlmans is het lastig voor kleine ondernemers om dit soort innovaties zelfstandig van de grond te krijgen. “Juist daarom is de ondersteuning vanuit het DMI-ecosysteem en de extra push vanuit het Nationaal Groeifonds zo belangrijk. Gemeente en provincie stimuleren, maar het moet uiteindelijk gedragen worden door de markt zelf.”

Deze manier van bevoorraden zorgt voor 60-70% minder ritten voor de vers-bevoorrading.

Dit leverde 4000 kg CO2 besparing op in 14 weken.

Rol gemeente

De gemeente Zwolle is vanaf het begin betrokken. “Samen met de provincie Overijssel zijn we aanjagers van het project’, zegt Zijlmans. ‘De logistiek makelaar van de provincie onderhoudt samen met Last Mile Fresh het contact met ondernemers en de vervoerder. Wij ondersteunen waar nodig.” Voor de Zwolse pilot maakt de vervoerder gebruik van een eigen terrein aan de rand van de stad als hublocatie. Het voorzien in zo’n locatie is bovenal een taak voor marktpartijen, aldus Zijlmans.

Gebruik wat er al is

“Het initiatief ligt nadrukkelijk bij ondernemers, leveranciers en de vervoerder”, zegt Zijlmans. “Juist door het eigenaarschap bij hen te houden, ontstaat een praktijkgerichte aanpak die aansluit op hun behoeften. Gebruik daarom wat er al is. Dat houdt de kosten laag én bevordert de ontwikkeling van een duurzame businesscase.”

Bestelbusje op brug in stad

sluit je aan en maak je aanbod zichtbaar voor het hele netwerk

We zijn er voor overheden, bedrijven en kennisinstellingen

vergelijkbare
usecase

use case

Scroll naar boven