use case

Deelmobiliteit als startpunt voor lokale samenwerking en zelforganisatie

Hoe organiseer je mobiliteit in buurten waar ruimte schaars is en autobezit niet vanzelfsprekend? In vier steden werkt Townmaking Institute onder de vlag van DMI aan een nieuwe aanpak: autodelen via coöperaties, opgezet door bewoners zelf. Niet als einddoel, maar als opstap naar een bredere beweging.

STAD

Nijmegen, Apeldoorn, Amersfoort, Zwolle

JAAR

2025

BETROKKEN PARTIJ

townmaking

OPLOSSING

deelmobiliteit

DELEN

Van parkeerdruk naar samenwerking

In wijken waar elke vierkante meter vol lijkt te staan met auto’s, is verandering nodig, zegt Dresscher. “Nu wordt de openbare ruimte vooral van bovenaf – door de gemeente – geregeld. Terwijl die lokale belangen wat ons betreft nadrukkelijk moeten worden meegenomen. Kijken we dan naar deelmobiliteit, dan trekken commerciële aanbieders zich vaak terug omdat hun aanpak niet rendabel blijkt. Wij doen het anders: we richten coöperaties op samen met bewoners, niet voor hen. Daardoor ontstaat eigenaarschap, betrokkenheid en samenwerking met de gemeente. Zo bouwen we samen aan sterkere en meer veerkrachtige buurten.”

Townmaking bouwt samen met Nijmegen, Apeldoorn, Amersfoort en Zwolle per stad twee coöperaties voor deelmobiliteit.  Dus acht in het totaal. Waar die in de stad komen, besluiten de betrokkenen in overleg.

Slimme start, groot effect

De coöperatie is dus een middel, geen doel op zich. “Het werkt als een katalysator voor lokale samenwerking en zelforganisatie, vertelt Dresscher. Townmaking doet daarvoor grondig onderzoek in buurten, identificeert sleutelpersonen en faciliteert het proces met tools, kennis en begeleiding. “Als het lukt, krijg je kundige burgers die elkaar helpen. Dat heeft blijvend maatschappelijk effect.”

Van mobiliteit naar buurtbeheer

Deelmobiliteit is slechts één van de schaarse hulpbronnen in een wijk. Townmaking ziet het als een opstap naar bredere organisaties, waarin bewoners samen met gemeenten en andere partijen ook thema’s als groenbeheer, afval, energie en openbare ruimte oppakken. “We moeten af van het idee dat alles via de markt moet. Er is een alternatief: lokaal, inclusief en duurzaam.”

Met DMI dichter op het vuur

Het DMI-ecosysteem biedt Townmaking toegang tot gemeenten, kennisuitwisseling en digitale ondersteuning. “DMI helpt ons dicht op het vuur te zitten. Dicht bij de gemeenten die worstelen met de ruimte in de stad”, zegt Dresscher. “We spiegelen met hen de menselijke kant – de kant van tranen, zweet en verhalen – aan de digitale kant van dashboards en data. Samen bouwen we aan een nieuwe manier van samenwerken in de stad. En uiteindelijk aan leefbare steden.”

Mensen in buurtpark

sluit je aan en maak je aanbod zichtbaar voor het hele netwerk

We zijn er voor overheden, bedrijven en kennisinstellingen

vergelijkbare
usecase

use case

Scroll naar boven