Projectmanagers stappen in de wereld van stadslogistiek: Abel en Mike krijgen inzichten van chauffeurs

In een gezamenlijke inspanning om stadslogistiek veiliger, efficiënter en duurzamer te maken, werken deelnemers van het DMI-ecosysteem aan digitale oplossingen en maatregelen. Het doel is duidelijk: minder ritten en schonere logistiek. Maar de grote vraag blijft: hoe kunnen deze doelen in de praktijk worden bereikt, en welke uitdagingen staan logistieke dienstverleners te wachten? Om een beter beeld te krijgen van de praktijk en de uitdagingen, zijn projectmanagers Abel Bosman en Mike van Dijk ingestapt in de vrachtwagen. In Den Haag en omgeving werden ze door chauffeurs van Hubbel en DHL meegenomen om zelf te ervaren hoe het is om in deze uitdagende stadsgebieden te rijden en te leveren aan klanten. Hier delen Abel en Mike hun bevindingen.

Rijvaardigheid en expertise van de chauffeurs

Elke dag navigeren chauffeurs van logistieke dienstverleners door steden om goederen te leveren. Hun afwezigheid zou lege supermarktschappen, stilgelegde bouwplaatsen en onopgehaald afval betekenen. Abel: “De rijvaardigheid en expertise van de chauffeurs zijn indrukwekkend. Met grote voertuigen manoeuvreren zij door smalle straten, vaak met slechts een heel klein beetje ruimte aan beide zijden. Ze moeten ook constant rekening houden met voetgangers, fietsers en ander klein gemotoriseerd verkeer.”

Dankzij slimme toepassingen in de vrachtwagens, zoals achteruitrij- en dodehoekcamera’s, kunnen de chauffeurs veilig en tijdig hun goederen afleveren. Mike: “Het was duidelijk te zien hoeveel plezier de chauffeurs halen uit het persoonlijk contact met de ontvangers.”

Gebruik van en gebrek aan ruimte

Vanuit de vrachtwagen is goed te zien hoe er wordt omgegaan met openbare ruimte. Vaak zijn aangewezen laad- en losplaatsen bezet door foutgeparkeerde auto’s, verdwaalde fietsen of andere vrachtwagens die extra tijd nodig hebben. Dit dwingt chauffeurs soms tot moeilijke keuzes. Mike en Abel zagen hoe zij een afweging maakten tussen:

  • De levering voltooien op eigen risico van de chauffeur;
  • Buiten de venstertijdenzone parkeren en verder te lopen naar het bezorgadres met een zware en onhandige lading;
  • De levering weer meenemen naar een distributiecentrum en de volgende dag bezorgen.

Grip op Stadslogistiek

Overheden en gemeenten worden uitgedaagd om inzicht te krijgen in de logistiek van hun steden en om creatieve oplossingen te bedenken. Een dynamisch intelligent toegangsbeleid gecombineerd met een hub kan leiden tot een efficiënter gebruik van de ruimte. Het is daarbij belangrijk om bestaande oplossingen en data te gebruiken, in plaats van steeds opnieuw te beginnen. Gemeenten kunnen experimenteren met het filteren van verkeer via digitale tools, het verruimen van venstertijden voor duurzame logistiek en nadenken over verdere bundelingsmogelijkheden.

Abel en Mike zijn het er over eens: “Het waren twee leerzame dagen, met waardevolle inzichten in de logistieke dienstverlening in stedelijke omgevingen. We willen DHL en Hubbel bedanken voor het faciliteren van deze ervaring, en aan de chauffeurs voor hun enthousiasme en waardevolle inzichten.”

Tijdens de Vakbeurs Openbare Ruimte zullen deze inzichten worden besproken in een sessie over Intelligente Toegang en de vertaling naar de praktijk. Ben je geïnteresseerd om ook een rit te maken in de stadslogistiek, of wil je bij de sessie aanwezig zijn? Neem dan contact op met Robbert Janssen voor meer informatie, via robbert.janssen@transportbeat.nl.

Verwante Artikelen

Samenvatting bevindingen Vervoerslogistieke Werkdagen 2024

De bijeenkomst van de Vervoerslogistieke Werkdagen bood inzicht in verschillende aspecten van slimme en duurzame logistiek, met deelnemers uit de Nederlandse en Vlaamse academische wereld, overheid en bedrijfsleven. De discussies en presentaties omvatten een breed scala aan onderwerpen, van stadslogistiek beleid en uitvoering tot de impact van modal shift en efficiëntiemaatregelen op CO2-reductie, spoorvervoer, logistiek onderwijs, en de economische aspecten van logistiek.

Noord-Holland besteedt verkeersmanagement uit aan iDienst VMaaS

Op 6 november 2023 heeft de provincie Noord-Holland formeel de start aangekondigd van de dienst ‘Verkeersmanagement as a Service (VMaaS)’. De provincie draagt daarmee de uitvoering van verkeersmanagement over aan het private consortium ATEam. VMaaS omvat alle operationele en tactische verkeersmanagementwerkzaamheden die de provincie voorheen zelf deed. De overdracht bespaard kosten en zorgt voor kwaliteitsverbetering. Voor beleidsmatige doelen en tactische keuzen blijft de provincie zelf verantwoordelijk. Ook blijft de provincie eigenaar van de systemen op straat, zoals verkeerslichten, camera’s en DRIPs.

Samen aan de slag met slimme duurzame verstedelijking en logistiek

Ineke Meijer en Cathelijne Hermans zijn sinds maart aangesteld als nieuwe programmamanagers slimme duurzame verstedelijking en logistiek. Op 18 april presenteerden zij het vernieuwde Plan van Aanpak voor Logistiek aan 20 vertegenwoordigers vanuit gemeenten. Met vier nieuwe actielijnen leggen zij de basis voor het vervolg van slimme duurzame verstedelijking en logistiek, en de inpassing van stadsdistributie in het DMI-ecosysteem.

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Reacties

Ga naar de inhoud