DMI-ecosyteem logo

Meest duurzame en circulaire gemeentehuis komt in de Krimpenerwaard

De gemeente Krimpenerwaard opent volgend jaar het meest duurzame en circulaire gemeentehuis van Nederland. Het gebouw krijgt een volledig houten constructie, wordt demontabel en bevat klimaatadaptieve functies. ‘Dit project zet een hele keten in gang.’

Het ontwerp bestaat uit drie gebouwdelen, verbonden door een centrale ruimte (atrium). Het nieuwbouwproject gaat bijna 35 miljoen euro kosten en komt in Bergambacht, één van de plaatsen in de fusiegemeente.

Het gebouw krijgt een volledig houten constructie, met daarin veel biobased en circulaire materialen. Sommige daarvan komen uit regionale ‘donorgebouwen’. Het ontwerp wordt afgemaakt met transparante gevels en groenvoorzieningen. Ook wordt het gebouw demontabel.

De aangewezen locatie ligt aan de N210, buiten het bebouwde gebied van Bergambacht. Het grenst aan het Natuurnetwerk Nederland (NNN). Verder komen rondom het gebouw verschillende klimaatadaptieve functies. Onder meer halfopen verhardingen in het parkeergebied, zichtbare afvoer van regenwater, en veel aandacht voor lokale flora en fauna.

Ook sluit het gebouw naadloos aan op de karakteristieke poldervelden, ofwel ‘slagen’. ‘De aanwezige sloten lopen tot aan het atrium en ook tussen de gebouwdelen lopen sloten en oevers. Binnen het gebouw komt veel beplanting’, zegt Wessel Roos, architect bij Door architecten. ‘We proberen de buitenwereld zo veel mogelijk naar binnen te brengen.’

Door Joren Bassant. Lees de rest van dit artikel op Stadszaken. 

 

Verwante Artikelen

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Wie ontwerpt de meest duurzame mobiliteitshub?

Kennisplatform CROW en het ministerie van IenW hebben de voorwaarden vastgesteld van de prijsvraag voor het ontwerp van de meest duurzame mobiliteitshub. De prijsvraag werd op 17 januari aangekondigd tijdens de sessie ‘Mobiliteitshubs in steden’ op InfraTech 2023 in Rotterdam. Het beste antwoord op die prijsvraag levert de indiener 10.000 euro op, zo laat Jorrit Nijhuis, beleidsadviseur bij het ministerie van IenW, weten.

Reacties

Ga naar de inhoud