Dordrecht versnelt gebiedsontwikkeling met programma van eisen

De gemeente Dordrecht en het DMI-ecosysteem werken aan een programma van eisen voor data-gedreven integrale gebiedsontwikkeling. Het raamwerkdocument zorgt voor standaardisering en versnelling en is voor alle G40 en G4 steden bruikbaar.

De gemeente Dordrecht gebruikt het programma van eisen (PVE) voor de gebiedsontwikkeling Maasterras fase 1, waar zo’n 2.200 nieuwbouwwoningen zijn gepland. Het gaat hierbij om de herontwikkeling van een aan de Oude Maas gelegen gemengd gebied met bedrijfspanden, woningen en verschillende terreinen met publieke infrastructuur zoals een spooremplacement en een spoorlijn naar het havengebied. De ontwikkeling van het Maasterras is uitdagend en complex en wordt in verschillende fases gepland en uitgevoerd.

Het Maasterras wordt integraal ontwikkeld. Hierbij worden uiteenlopende beleidsterreinen zoals maatschappelijke voorzieningen en mobiliteit in onderlinge samenhang ontworpen en gepland. In het PVE is het lokale beleid vertaald in meetbare digitale indicatoren. Hiervoor worden relevante data en gegevens van betrokken partijen verzameld en ingevoerd in een ‘digital twin’ of digitale kopie van de stad.

In de ‘digital twin’ worden onder meer lokale beleidskaders gevisualiseerd. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de gevolgen van ontwerpkeuzes te voorspellen en integraal en samenhangend prioriteiten te stellen en keuzes te maken.

 Standaardisering

De gegevens die voor de ‘digital twin’ worden verzameld, komen van onder meer overheden, marktpartijen en architectenbureaus. In het PVE zijn om die reden de standaarden opgesomd waaraan de data en het delen van de data moeten voldoen. Zo wordt gewaarborgd dat het uitwisselen en het gebruik van data goed verlopen.

Om goed met het gezamenlijke databestand en de ‘digital twin’ te kunnen werken, moeten de gemeente en haar partners voldoen aan een aantal technische en organisatorische eisen. Hiervoor zijn in het PVE criteria opgenomen die voortvloeien uit alle hoogwaardige kennis en hulpmiddelen van het DMI-ecoysteem.

Landelijk

Wethouder Maarten Burggraaf van de gemeente Dordrecht: ‘Mooi om te zien hoe we voor onze opgave het gezamenlijke databestand konden gebruiken. We hebben nu een PVE dat niet alleen voor Dordrecht, maar voor alle G40 en G4 steden bruikbaar is.’

Met het PVE wordt invulling gegeven aan een al langer gekoesterde wens van de veertig grootste gemeenten van Nederland (G40). Door processen rond gebiedsontwikkelingen te standaardiseren en met behulp van databases te integreren, kan het voorbereidings- en realisatieproces niet alleen versnellen. Het maakt het ook mogelijk om belangrijke onderwerpen als woningbouw en mobiliteit op elkaar af te stemmen. En de realisatie ervan circulair, duurzaam en klimaatbestendig uit te voeren.

Meer weten?

Meer informatie over de gebiedsontwikkeling Maasterras staat op de website van de gemeente Dordrecht.

Verwante Artikelen

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Reacties

Ga naar de inhoud