5G-Blueprint: kansen voor op afstand bestuurd goederenvervoer

Vrachtwagens, personenauto’s, kiepwagens en binnenvaartschepen kunnen met hulp van het 5G-telecomnetwerk op afstand bestuurd worden en zonder problemen de landsgrens passeren. Dat is een van de uitkomsten van het Europese onderzoeks- en innovatieproject 5G-Blueprint. Met het project is belangrijke kennis en ervaring opgedaan om dit soort technieken mogelijk te maken. De Nederlandse en Vlaamse overheid en 24 publiek-private partners uit vier landen kwamen op 21 november bijeen in Sas van Gent om de bevindingen van het onderzoek te delen.

 

Bij teleoperatie worden voer- en vaartuigen op grote afstand met een stuur of joystick bestuurd, terwijl de bestuurder op beeldschermen de camerabeelden van de omgeving ziet en omgevingsgeluid hoort. Snelle en betrouwbare data- en informatie-uitwisseling zijn hiervoor cruciaal. Net als het naadloos overgaan op een andere netwerkprovider, zoals bij het passeren van een landsgrens. De bestuurder op afstand kan eenvoudig switchen tussen diverse voertuigen. Betrouwbare connectiviteit kan de (verkeers)veiligheid en de efficiëntie van het logistieke proces vergroten. Teleoperatie kan een onderdeel worden van geautomatiseerde vervoersystemen, bijvoorbeeld op delen van een bepaald traject. Denk aan autonoom rijdende vrachtauto’s die ’s nachts op de snelweg rijden, maar waarbij op de op- en afritten een bestuurder op afstand het rijden kan overnemen.

 

Kansrijke toepassingen

Goederenvervoer door drukke stadscentra en woonwijken zet de veiligheid en leefbaarheid van gemeenten onder druk. Ook is er een groot tekort aan bekwame beroepschauffeurs en schippers. Inzet op onder meer autonoom vrachtvervoer kan bijdragen aan oplossingen hiervoor.  Autonoom vervoer over water kan de modal shift bovendien extra stimuleren om zo het wegennet te ontlasten. IenW ziet kansrijke toepassingen, bijvoorbeeld door vrachtvervoer naar de nacht te verplaatsen op hub-to-hub verbindingen. De logistieke sector is de eerste, maar niet de enige sector waarvoor de resultaten van 5G-Blueprint waardevol kunnen zijn. Op het spoor vinden verschillende proeven plaats met zelfrijdende treinen en besturen op afstand op emplacementen. Samen met de OV-sector in Nederland werkt het ministerie van IenW daarnaast aan een gezamenlijke aanpak om autonoom vervoer verder te brengen, bijvoorbeeld voor de ‘last mile’ van en naar huis.

 

Live demonstraties

Tijdens het showcase event in het Industrieel Museum Zeeland werden demonstraties gegeven van het naadloos passeren van de landsgrens en bijbehorende overgang naar een ander telecomnetwerk door onder meer een op afstand bestuurd binnenvaartschip en personenauto. Ook werd een kiepauto, waarmee onder meer bulkgoederen en gevaarlijke stoffen verplaats worden op havens, op afstand bestuurd. Ook teleoperatie van een vrachtwagen werd getoond, die vervolgens zelfstandig kon inparkeren bij de laad- en losplaats. Kees van der Burg, Directeur Generaal Mobiliteit van het ministerie van IenW: “Ik zie kansen voor doorontwikkeling, zeker als we stap voor stap te werk gaan. Voor zowel teleoperatie als autonoom rijden dienen we nog enkele hordes te nemen. Bijvoorbeeld op juridisch gebied. Zo vraagt de introductie van geautomatiseerd vervoer aanpassingen in onze uitvoeringsorganisaties en wetten om bijvoorbeeld de aansprakelijkheid, verzekerbaarheid, en handhaafbaarheid te kunnen vastleggen. Nederland pakt hiervoor de handschoen op, onder meer door de Taskforce Automated Driving Systems te starten, in samenwerking met het ministerie van JenV, RDW, CBR en RWS.”

 

 

 

 

Verwante Artikelen

Samenvatting bevindingen Vervoerslogistieke Werkdagen 2024

De bijeenkomst van de Vervoerslogistieke Werkdagen bood inzicht in verschillende aspecten van slimme en duurzame logistiek, met deelnemers uit de Nederlandse en Vlaamse academische wereld, overheid en bedrijfsleven. De discussies en presentaties omvatten een breed scala aan onderwerpen, van stadslogistiek beleid en uitvoering tot de impact van modal shift en efficiëntiemaatregelen op CO2-reductie, spoorvervoer, logistiek onderwijs, en de economische aspecten van logistiek.

Veiliger op weg door betere waarschuwingen op het dashboard en in navigatie

Op 4 juli 2022 trapten zes bedrijven en het ministerie van IenW in Utrecht de publiek-private samenwerking Safety Priority Services af. Bestuurders in Nederland krijgen dankzij deze samenwerking meer en betere veiligheidswaarschuwingen van auto of navigatiesysteem, met als eerste land van Europa ook in het hele land waarschuwingen voor naderende voertuigen met zwaailicht en sirene. Ook weggebruikers op provinciale en gemeentelijke wegen, waar relatief veel ongevallen zijn, ontvangen deze informatie.

Minister Harbers en 6 organisaties tekenen samenwerkingsovereenkomst voor verhogen veilig gebruik rijhulpsystemen

Minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondertekent vandaag samen met ANWB, BOVAG, Verbond van Verzekeraars, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), RDW en RAI Vereniging het ADAS-convenant. Hiermee continueren deze partners hun samenwerking in de ADAS alliantie, gericht op het verhogen van het veilig gebruik van rijhulpsystemen in auto’s. Deze systemen kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid, duurzaamheid en doorstroming op de weg. Voorwaarde is wel dat de bestuurder de functies op een veilige, verantwoorde manier gebruikt. De komende jaren blijft de ADAS alliantie zich hier actief voor inzetten.

Reacties

Ga naar de inhoud