DMI-ecosyteem logo

Welke keuzes vind jij dat de overheid voor de komende jaren moet maken voor de bereikbaarheid van personen en goederen in Nederland?

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt samen met haar partners bij ander departementen, overheden en stakeholders aan het opstellen, het uitwerken en implementeren van de Mobiliteitsvisie 2050.

We reizen met verschillende soorten van vervoer. De ene keer nemen we de auto, een andere keer het openbaar vervoer, dan weer stappen we op de fiets of gaan lopend, en er zijn plekken waar het vliegtuig ons naartoe brengt. Bij het verplaatsen van goederen en producten maken we ook gebruik van de verschillende mogelijkheden: vrachtauto’s, treinen, schepen, vliegtuigen en buizen. Elk soort vervoer heeft zijn eigen voordelen. En ze vullen elkaar goed aan. We moeten na blijven denken hoe we het beste onze beleidskeuzes kunnen onderbouwen.

Eén van de activiteiten daartoe is het formuleren van bereikbaarheidsdoelen voor het vervoer van personen én van goederen. Die bereikbaarheidsdoelen kunnen een belangrijke rol gaan spelen voor het beleid. Beleid waar elke inwoner, elke organisatie en elk bedrijf in ons land iets van zal merken.

Daarom organiseert IenW een nationale (online) raadpleging over bereikbaarheidsdoelen. Het ministerie vraagt daarbij alle Nederlanders en aan alle organisaties en bedrijven in Nederland hun mening welke keuzes de overheid zou moeten maken voor de bereikbaarheid in ons land de komende jaren.  In onderstaande video kan je zien waarom de Minister, de Staatsecretaris, de Mobiliteitsalliantie, de Logistieke Alliantie en de VNG waarde hechten aan de uitkomsten.

Graag horen we ook jouw mening en die van je netwerken, zakelijk en/of prive:

Welke keuzes vind jij dat de overheid voor de komende jaren moet maken voor de bereikbaarheid van personen en goederen in Nederland?

Doe mee en laten we deze raadpleging samen tot een succes maken!

Gebruik deze link www.bereikbaarheidsraadpleging.nl  en deel die ook zo veel mogelijk met anderen.

Invullen kan tot en met 30 juni 2024.

 

Verwante Artikelen

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Rijk investeert zes miljoen euro om publiek vervoer in Zeeland mogelijk te maken

AMERSFOORT – Minister Mark Harbers en staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en gedeputeerde Harry van der Maas van Provincie Zeeland kondigen op 13 november 2023 aan dat door het ministerie een bedrag van zes miljoen euro beschikbaar wordt gesteld om publiek vervoer in Nederland mogelijk te maken. Komend jaar gaat Zeeland als eerste met dit nieuwe publieke vervoerssysteem van start. Dit is bekendgemaakt tijdens de conferentie Bereikbaarheid voor Iedereen in Amersfoort.

Samenvatting bevindingen Vervoerslogistieke Werkdagen 2024

De bijeenkomst van de Vervoerslogistieke Werkdagen bood inzicht in verschillende aspecten van slimme en duurzame logistiek, met deelnemers uit de Nederlandse en Vlaamse academische wereld, overheid en bedrijfsleven. De discussies en presentaties omvatten een breed scala aan onderwerpen, van stadslogistiek beleid en uitvoering tot de impact van modal shift en efficiëntiemaatregelen op CO2-reductie, spoorvervoer, logistiek onderwijs, en de economische aspecten van logistiek.

Reacties

Ga naar de inhoud