Voorwaarts met geautomatiseerd Openbaar Vervoer
Op 8 maart kwamen zo’n 20 vertegenwoordigers van markt en overheid bijeen om volgende stappen te zetten op het gebied van geautomatiseerd Openbaar Vervoer. Dit was de laatste bijeenkomst uit een reeks van vier. Doel is om geautomatiseerd openbaar vervoer van personen in 2040 onderdeel te maken van een vraaggestuurd en fijnmazig vervoerssysteem. Geautomatiseerd OV kan, als aanvulling op traditioneel openbaar vervoer, bijdragen aan een veilige, betaalbare en inclusieve manier van reizen in een vernieuwd mobiliteitssysteem.
Onderdeel van mobiliteitssysteem
Drie toepassingen
Samenwerking en vervolgstappen
De marktpartijen toonden zich enthousiast over de mogelijkheden van automatisch rijden en de samenwerking met overheden. Jorrit Kuipers, oprichter van robotTUNER, presenteerde tijdens de bijeenkomst een oplossing om de veiligheid van geautomatiseerd rijden te beoordelen. Jorrit: “Automatisch rijden vraagt wat van overheden op het vlak van certificering en het aanpassen van infrastructuur, en het vraagt veel van de innovatiekracht van bedrijven. Wij zijn blij dat we in zo’n vroeg stadium al samen kunnen brainstormen over de scenario’s.” Erik vult aan: “We hebben nuttige input op kunnen halen. Hoe overheden en het bedrijfsleven dit samen tot een succesvol vervolg brengen is nog een zoektocht waarin men geregeld nog naar elkaar wijst. In de krachtenbundel Automatisch OV onderzoeken de gezamenlijke overheden en openbaarvervoerbedrijven de mogelijkheden voor een programmatische aanpak, waarbij op gezette momenten de markt wordt geconsulteerd. Zo zorgen stakeholders gezamenlijk voor een stapsgewijze ontwikkeling en een bijdrage aan het vernieuwde mobiliteitsssysteem.”
De Ontwikkelagenda geautomatiseerd openbaar vervoer is hier in te zien.