Vakantiepark neemt proef met zelfrijdende bezorgrobot

Vakantiepark Landal heeft de primeur van de eerste zelfrijdende robot op een Europees vakantiepark. Deze bezorgrobot gaat het parkteam ondersteunen bij het aanleveren en ophalen van linnengoed in de recreatiewoningen op het vakantiepark. Tijdens de proef werd de technische haalbaarheid van automatische voertuigen op semi-publieke terreinen onderzocht, met een focus op automatisch transporteren en op afstand besturen van logistieke goederen. Factoren zoals de kwaliteit van de dataconnectie, invloed van variabelen zoals weersomstandigheden, en de mogelijkheid tot aansturing vanuit externe locaties werden onderzocht.

De start van de pilot is een eerste stap die uiteindelijk moet leiden tot het inzetten van bezorgrobots op meer plekken in de dagelijkse operatie. Bij het project zijn meerdere partners betrokken: schoonmaakorganisatie Novon, technologieontwikkelaar Dutch Automated Mobility en producent van robotvoertuigen Clevon uit Estland.

Dit rapport beschrijft de uitdagingen omtrent de technische haalbaarheid van automatische voertuigen in de context van Landal Greenparks. Het rapport geeft inzichten over de wet- en regelgeving en trekt een aantal belangrijke conclusies over remote-operation en automatisch rijden, namelijk:

  1. De data-connectie tussen het voertuig en controle station blijkt voldoende
  2. De locatievoorziening van het voertuig kan niet nauwkeurig worden bepaald, verder onderzoek is vereist
  3. Voertuigen besturen vanuit het buitenland blijkt succesvol
  4. Remote supervision wekt vragen op omtrent de hoeveelheid voertuigen per operator
  5. Weersomstandigheden hebben geen effect op de prestaties van het voertuig

“Onze robots zijn een nieuwe stap in het gastvrijer en efficiënter maken van vakantieparken. Ze voeren verschillende werkzaamheden uit, van het bezorgen van pakketten tot het assisteren bij diensten, waardoor het personeel zich kan richten op wat belangrijk is – de gasten. Dit is slechts het begin. We zijn van plan deze innovatie naar meer parken in Europa te brengen met het doel een vloot van maximaal 500 robots in te zetten, onze service op een slimme, milieuvriendelijke manier te verbeteren.” zegt Sander Sebastian Agur, CEO van Clevon.

 

 

Verwante Artikelen

Bezorgrobot kan zorgverleners ontlasten

Dutch Automated Mobility onderzocht in opdracht van het ministerie van IenW en de gemeente Rotterdam hoe bezorgrobots effectief kunnen worden ingezet om zorgverleners te ontlasten van routinematige taken en tegelijkertijd de zelfredzaamheid van bewoners te stimuleren. De robots werden voor het onderzoek ingezet op twee verschillende toepassingen: het rondbrengen van katheters en brengen van de zorg-boodschappen.

Bezorgrobots kansrijk in de ouderenzorg voor routinematige taken

Dutch Automated Mobility voerde in samenwerking met de gemeente Rotterdam en Rijkswaterstaat een onderzoek uit naar bezorgrobots in de ouderenzorg. Het onderzoek verkent wat de mogelijkheden zijn van inzet van de robots rond verzorgingshuizen en hoe een bezorgrobot waarde kan bieden voor ouderen en het zorgpersoneel. Uit het onderzoek blijkt dat robots waarde kunnen hebben bij routinematige taken waarbij persoonlijk contact niet de hoogte prioriteit heeft, zoals het rondbrengen van katheters.

5G-Blueprint: kansen voor op afstand bestuurd goederenvervoer

Vrachtwagens, personenauto’s, kiepwagens en binnenvaartschepen kunnen met hulp van het 5G-telecomnetwerk op afstand bestuurd worden en zonder problemen de landsgrens passeren. Dat is een van de uitkomsten van het Europese onderzoeks- en innovatieproject 5G-Blueprint. Met het project is belangrijke kennis en ervaring opgedaan om dit soort technieken mogelijk te maken. De Nederlandse en Vlaamse overheid en 24 publiek-private partners uit vier landen kwamen op 21 november bijeen in Sas van Gent om de bevindingen van het onderzoek te delen.

Samenvatting bevindingen Vervoerslogistieke Werkdagen 2024

De bijeenkomst van de Vervoerslogistieke Werkdagen bood inzicht in verschillende aspecten van slimme en duurzame logistiek, met deelnemers uit de Nederlandse en Vlaamse academische wereld, overheid en bedrijfsleven. De discussies en presentaties omvatten een breed scala aan onderwerpen, van stadslogistiek beleid en uitvoering tot de impact van modal shift en efficiëntiemaatregelen op CO2-reductie, spoorvervoer, logistiek onderwijs, en de economische aspecten van logistiek.

DMI-ecosysteem als aansprekend voorbeeld opgenomen in OESO-rapport ‘Smart City Data Governance’

Het DMI-ecosysteem is als internationale voorbeeldcasus opgenomen in het OESO- rapport over Data Governance in Smart Cities. Op 13 oktober werd dit rapport online gelanceerd, als initiatief vanuit de OESO Working Party on Urban Policy (WPURB). Doel is beleidsmakers in staat te stellen effectief databeleid te voeren voor de slimme stad, voortbouwend op internationale ervaringen. 

Reacties

Ga naar de inhoud