DMI-ecosyteem logo

Pas op: je nadert een schoolzone!

In de loop van 2024 krijgen automobilisten een digitale waarschuwing als ze in de buurt rijden van een schoolzone. Uit een proef blijkt namelijk dat meer dan de helft van de automobilisten zegt het gedrag aan te passen na een dergelijke waarschuwing. Cruciaal, aangezien schoolgaande kinderen behoren tot de meest kwetsbare groep verkeersdeelnemers.

Een schoolzone is een gebied rond een school, dat is aangewezen door de gemeente. De digitale melding komt bovenop de wegaanduidingen die al zijn neergezet bij de bestaande schoolzone. Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): “Als scholen beginnen of eindigen, krioelt het van de ouders en kinderen rondom elke school. Op de fiets, te voet of op weg naar de auto. Dit kan onverwachte situaties opleveren, want kinderen zijn nog bezig met het begrijpen van de situaties in het verkeer. Ik vind het een hele mooie uitkomst dat nu blijkt dat data hierbij kan helpen. Als mensen hun rijgedrag aanpassen door een alarm dat ze krijgen in hun auto, zijn ze extra scherp en daarmee wordt de kans op ongelukken kleiner.”

Succesvolle proef

Vanaf december 2022 tot juni 2023 is er geëxperimenteerd met de digitale waarschuwing in vijf gemeenten: Amsterdam, Helmond, ’s-Hertogenbosch, Meijerijstad en Rotterdam. Niet alleen brachten die gemeenten de locaties van hun 190 schoolzones in kaart, maar ze maakten met de PO-raad (de sectorvereniging voor primair onderwijs) ook een database met alle informatie over de schooltijden en schoolvakanties.

Wanneer automobilisten rond start en einde lesdag in de buurt reden van een schoolzone, kregen zij tijdens de proef een seintje. Ze kregen dan via de (navigatie)app een gesproken bericht of een speciale waarschuwingstekst met de boodschap: ‘Je nadert een schoolzone. Matig je snelheid.’ ANWB, Be-Mobile, Tripservice en Locatienet deelden de schoolzone-informatie via hun reisapps en GeoJunxion gebruikte de schoolzone-data voor klanten in de logistieke en automotive sector.

Van de 3500 gebruikers die hebben deelgenomen aan de enquêtes in de proef, gaf ruim twee derde aan de waarschuwing waardevol te vinden. En meer dan de helft geeft aan dat ze alerter zijn en dat ze het gedrag hebben aangepast door langzamer te gaan rijden. Dat is goed voor de verkeersveiligheid, daarom wordt de proef nu landelijk uitgerold.

Landelijke invoer  

In de loop van 2024 verzamelt de PO-raad de gegevens over schooltijden, vakanties en vrije dagen van alle scholen in Nederland. Die database wordt gedeeld met het Nationale Dataportaal Wegverkeer (NDW), die de taak heeft om die gegevens te combineren met de locatiedata van schoolzones. Daarna zal het NDW deze informatie toegankelijk maken voor alle navigatieapps en autofabrikanten. Hieronder valt ook de logistieke sector.

Op die manier wordt het in heel Nederland mogelijk om een seintje te krijgen als je een schoolzone inrijdt. Dat is een veelbelovende stap in de richting van een veiligere verkeersomgeving voor kinderen rond scholen.

Verwante Artikelen

Veiliger op weg door betere waarschuwingen op het dashboard en in navigatie

Op 4 juli 2022 trapten zes bedrijven en het ministerie van IenW in Utrecht de publiek-private samenwerking Safety Priority Services af. Bestuurders in Nederland krijgen dankzij deze samenwerking meer en betere veiligheidswaarschuwingen van auto of navigatiesysteem, met als eerste land van Europa ook in het hele land waarschuwingen voor naderende voertuigen met zwaailicht en sirene. Ook weggebruikers op provinciale en gemeentelijke wegen, waar relatief veel ongevallen zijn, ontvangen deze informatie.

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Minister Harbers en 6 organisaties tekenen samenwerkingsovereenkomst voor verhogen veilig gebruik rijhulpsystemen

Minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondertekent vandaag samen met ANWB, BOVAG, Verbond van Verzekeraars, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), RDW en RAI Vereniging het ADAS-convenant. Hiermee continueren deze partners hun samenwerking in de ADAS alliantie, gericht op het verhogen van het veilig gebruik van rijhulpsystemen in auto’s. Deze systemen kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid, duurzaamheid en doorstroming op de weg. Voorwaarde is wel dat de bestuurder de functies op een veilige, verantwoorde manier gebruikt. De komende jaren blijft de ADAS alliantie zich hier actief voor inzetten.

Reacties

Ga naar de inhoud