Memo naar aanleiding van berichtgeving iVRI’s in gemeente Amsterdam

De afgelopen dagen hebben meerdere media bericht dat de gemeente Amsterdam voorlopig geen grootschalige inzet van iVRI’s in de stad wil. Dit leidde tot vragen van medeoverheden en bedrijven. Vanuit het ministerie van IenW en het Landelijk Verkeersmanagement Beraad (LVMB) is een memo opgesteld over deze berichtgeving. Download hier de memo. De memo bevat tevens een toelichting namens de gemeente Amsterdam, in bijlage 2.

Wethouder Van der Horst van Amsterdam (Verkeer & Openbare Ruimte) spreekt zich in dit artikel van Stadszaken uit over de kwestie: “de meerwaarde van intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) voor de stad is op dit moment beperkt en de kosten zijn te hoog. Privacy en beveiliging voor Amsterdam spelen geen doorslaggevende rol, maar blijven wel aandachtspunten als het gaat om het zelf combineren van data.” Lees het hele artikel hier.

Verwante Artikelen

Noord-Holland besteedt verkeersmanagement uit aan iDienst VMaaS

Op 6 november 2023 heeft de provincie Noord-Holland formeel de start aangekondigd van de dienst ‘Verkeersmanagement as a Service (VMaaS)’. De provincie draagt daarmee de uitvoering van verkeersmanagement over aan het private consortium ATEam. VMaaS omvat alle operationele en tactische verkeersmanagementwerkzaamheden die de provincie voorheen zelf deed. De overdracht bespaard kosten en zorgt voor kwaliteitsverbetering. Voor beleidsmatige doelen en tactische keuzen blijft de provincie zelf verantwoordelijk. Ook blijft de provincie eigenaar van de systemen op straat, zoals verkeerslichten, camera’s en DRIPs.

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Voortgangsbericht DMI-ecosysteem

Op 24 februari heeft de Ministerraad, op advies van Het Nationale Groeifonds, een positief besluit genomen over de toekenning van 85 miljoen euro aan het DMI-ecosysteem. Bovenop dit bedrag investeren bedrijven en gemeenten gezamenlijk nog eens 93 miljoen.  We zijn blij met het vertrouwen en het commitment van deelnemende partijen. Op 28 februari zijn we met een afvaardiging van deze deelnemers bij elkaar gekomen en voortvarend aan de slag gegaan met de realisatie. Via dit bericht praten we je graag

Reacties

Ga naar de inhoud