Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten
28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.
Dit is hoe vier verschillende overheden de iVRI’s gaan inzetten
De onderbouwing voor de subsidieaanvraag wordt hier uitgewerkt voor een selectie van bovengenoemde overheden: de Provincie Zeeland, de gemeente Wassenaar, de gemeente Apeldoorn en de gemeente Almelo. Dit geeft een beeld van de inzet van de iVRI’s.
De toegekende subsidieaanvraag van de Provincie Zeeland is onderdeel van een samenhangende aanpak van de Provincie Zeeland en de gemeenten Goes, Terneuzen en Vlissingen. Doordat de beschikbare wegstructuur in de provincie beperkte alternatieven biedt, is er sprake van relatief veel hinder na incidenten, bij wegwerkzaamheden, evenementen en piekdrukte als gevolg van toerisme. De Provincie Zeeland en de gemeenten Goes, Terneuzen, Vlissingen en Middelburg willen met iVRI’s de kwetsbare Zeeuwse wegenstructuur versterken. Ook faciliteren zij met de iVRI’s de garantie-aanrijdtijden voor nood- en hulpdiensten, de strakke tijdschema’s van de OV-dienstregeling en het fietsverkeer in de binnenstad en op belangrijke fietstrajecten. Daarnaast wordt de transportcorridor van en naar het Havengebied Terneuzen en de Sloehaven voorzien van iVRI’s. North Sea Port bouwt in de Sloehaven enkele bestaande verkeerslichten om tot iVRI’s, die ook onderdeel uitmaken van deze transportcorridor.
De toegekende subsidieaanvraag van de gemeente Almelo is gericht op de ambitie van een goede toegankelijkheid van de gemeente vanaf het hoofd- en regionale netwerk en het regionale fietsnetwerk, en een integrale bereikbaarheid van de woon- en werkgebieden en voorzieningen binnen de gemeente. Onderdeel hiervan is de ambitie van Almelo om duurzame vervoerwijzen zoals de fiets en zero-emission logistiek te faciliteren. Intern is het beleid van de gemeente erop gericht om het autoverkeer zoveel mogelijk via de Ring van Almelo af te wikkelen. Wat betreft fiets- en voetgangerverkeer is het beleid juist gericht op het faciliteren van een fijnmazig netwerk binnen en buiten de bebouwde kom. Almelo wil met de te realiseren iVRI’s alle verkeerslichten in de gemeente hebben omgebouwd tot iVRI om hiermee gerichte bijdragen te leveren aan de genoemde ambities.
Overzicht van overheden aan wie subsidie is toegekend
Provincie Utrecht
Gemeente Amersfoort
Gemeente Leusden
Gemeente Soest
Gemeente Houten
Gemeente Nieuwegein
Gemeente Veenendaal
Gemeente Zeist
Provincie Zeeland
Gemeente Maastricht
Gemeente Almelo
Gemeente Hengelo
Gemeente Enschede
Gemeente Apeldoorn
Gemeente Almere
Gemeente Velsen
Gemeente Alphen aan den Rijn
Gemeente Gouda
Gemeente Wassenaar
Gemeente Emmen
Gemeente Groningen
Gemeente Leeuwarden
Gemeente Helmond
Gemeente Arnhem
Gemeente Venlo
Gemeente Zwolle
Gemeente Vlaardingen
North Sea Port