“Het is een soort SimCity, maar dan voor de échte wereld”

“Het is een soort SimCity, maar dan voor de echte wereld”, zegt Joost de Bruijn, programmadirecteur van Goudappel Mobility Twin. Met die vergelijking zet hij direct de toon: de Mobility Twin is geen abstract model, maar een digitale kopie van een gemeente waarin verkeer en mobiliteit tot in detail zijn nagebootst. Het doel? Gemeenten helpen om mobiliteit niet alleen beter te begrijpen, maar ook te voorspellen én te verbeteren.

De Bruijn hield een presentatie over de Mobility Twin tijdens Smart City Expo in Barcelona. Op het Nederlandse paviljoen ging hij in op de complexiteit van mobiliteitsvraagstukken. “Hoe reageren verkeersstromen op een nieuwe woonwijk of een nieuwe ov-verbinding? Welke invloed heeft de fiets? Wij werken al decennialang met modellen. Je bouwt dan eerst het verleden na, kijkt of het klopt met tellingen en komt zo tot een uitgebalanceerd model. Vervolgens voeg je plannen toe: nieuwe woningen, infrastructuur of voorzieningen. Het model geeft je dan inzicht in de toekomstige verkeerssituatie. Maar het maken van een model is arbeidsintensief en ook het werken ermee is best complex. Dat alles maakt het bij uitstek geschikt voor grote vraagstukken. Voor kleinere opgaven biedt de Mobility Twin nu andere mogelijkheden. Wat gebeurt er bij een wegafsluiting of bij bepaalde weersomstandigheden? Daarop kan het antwoord nu snel worden gegeven.”

Dynamisch beeld van de stad
De Mobility Twin werkt fundamenteel anders dan die traditionele modellen. Door historische data te combineren met actuele informatie over verplaatsingsgedrag ontstaat een dynamisch beeld van de stad. “We volgen sinds 2019 een representatieve groep Nederlanders, goed voor zestig miljoen verplaatsingen”, vertelt De Bruijn. “We weten niet alleen waar mensen heen gaan, maar ook langs welke route, met welk vervoersmiddel en met welke bestemming: werk, school of bijvoorbeeld boodschappen. En we koppelen die informatie aan persoonskenmerken zoals leeftijd, inkomen en type huishouden.”

Eenvoudig integreren
Het grote voordeel van de Mobility Twin is dat gemeenten er zelf mee kunnen werken in een voor hen vertrouwde omgeving. “Je kunt letterlijk een weg afsluiten in de viewer en direct zien wat er gebeurt”, zegt De Bruijn. “Welke routes kiezen mensen dan als alternatief? Waar wordt het drukker, waar juist rustiger? Wat gebeurt er op een bepaald moment in de week of bij specifieke weersomstandigheden? Soms ontdek je dat een afsluiting op de ene plek elders óók verlichting geeft.”
Omdat de Mobility Twin toegankelijk is via een API, is deze eenvoudig te integreren in de voor een gemeente vertrouwde digital twin software. “Je hoeft daarin geen kaartlagen meer klaar te zetten”, zegt De Bruijn. “Je stelt gewoon een vraag aan de API en krijgt binnen een paar seconden antwoord in de vorm van een verkeersbeeld dat direct wordt weergegeven.” Er zijn inmiddels al acht verschillende digital twin platformen die hiervan gebruik maken. “Elke digital twin die ik zag, miste mobiliteit”, vertelt De Bruijn. “Terwijl het cruciaal is voor het beheer van de stad. Dat gat is nu eenvoudig te vullen met de Mobility Twin.”

Complex en realistisch
De Mobility Twin kijkt verder dan het gebruik van de auto. “We nemen fietsverkeer mee, evenals lopen, het OV en vrachtverkeer. En dat alles landsdekkend, consistent en in samenhang”, benadrukt De Bruijn. Het maakt het achterliggende systeem complex, maar ook realistisch. “De potentie ervan is groot, en de doorontwikkeling staat prominent op onze innovatieagenda. We gaan de komende tijd steeds meer ‘what-if’ mogelijkheden toevoegen. Onze traditionele modellen houden al overal rekening mee. Ontstaat er een file, dan berekenen we de lengte en de blokkade van kruispunten. De regeling van verkeerslichten op kruispunten is ook een factor. En in reactie op de verkeersdrukte veranderen mensen hun vertrektijd, bestemming of vervoerswijze. We gaan bekijken in welke mate we die mogelijkheden ook goed en verantwoord kunnen verbinden met de Mobility Twin. We hebben nog een mooi ontwikkeltraject voor de boeg.”

Data onder je vingers
De Mobility Twin heeft waarde als onderlegger voor grotere infrastructurele plannen, maar is met name gericht op kleinere vraagstukken. “Ontvang je bijvoorbeeld een klacht over verkeersdrukte, dan kun je snel zien hoe het zit”, legt De Bruijn uit. “Of je wilt prioriteiten stellen in je onderhoudsprogramma of in het vergroenen van straten. Dan heb je een compleet en concreet inzicht nodig in het gebruik van de infrastructuur. Een dure studie is dan niet meer nodig, je hebt de data onder je vingers. Zo wordt datagedreven werken makkelijk en haalbaar.”
Ook buiten het mobiliteitsdomein zijn er toepassingen. “Reclamebureaus willen weten hoeveel mensen de reclameborden zien, bij bushaltes, op perrons en in winkelstraten”, zegt De Bruijn. “Wij leveren de aantallen passanten, inclusief snelheid en bijvoorbeeld de kijkhoek. Zij bepalen dan vervolgens de waarde van de reclameruimte.”

Abonnementsservice
De Mobility Twin wordt aangeboden als abonnementsservice. “Je hoeft geen grote investering te doen. Een abonnement geeft je toegang tot alle functionaliteiten. Daarmee wordt een geavanceerde mobiliteitsanalyse bereikbaar voor elke gemeente, ook kleinere.”

En dat is nodig, want mobiliteit verandert snel. “Deelvervoer, de noodzaak van spreiding, klimaatadaptatie – het vraagt om flexibiliteit”, zegt De Bruijn. “Met verkeersmodellen kun je beleid toetsen voordat je het uitvoert. Dat bespaart frustratie, tijd èn geld.”

Verwante artikelen

Laat een reactie achter

Scroll naar boven
Ga naar de inhoud