Een sensorenregister voor elke gemeente en provincie

Gemeenten gebruiken steeds meer sensoren zoals camera’s, druktemeters en luchtkwaliteitsmeters. Dit maakt goede registratie steeds belangrijker, met name door de groeiende behoefte aan transparantie over de geplaatste sensoren. DMI-deelnemers spelen in op deze behoefte.

De verwachting is dat het aantal sensoren dat overheden als gemeenten en provincies in gebruik hebben, de komende jaren exponentieel groeit’, zo voorspelt Harald Timmer van DMI-deelnemer WeCity. Met het WeCity-sensorenregister kunnen overheden hier zicht op blijven houden en transparant zijn over waar de sensoren zijn geplaatst en wat de wettelijke grondslag is.

Transparantie en beheer

Overheden willen transparant zijn over waar zij wat voor sensoren gebruiken. Want vanuit privacy-overwegingen hebben burgers het recht om te weten wat overheden in de openbare ruimte registreren. Mogelijk gaat die informatie ook over hen. Bijvoorbeeld als er voor de monitoring van het verkeer op een druk kruispunt in de stad een camera hangt.

Door een register in te richten met informatie over alle geplaatste sensoren, kunnen overheden burgers hierover informeren. De gegevens kunnen dan op een openbare online kaart worden getoond, zodat duidelijk wordt waar precies de sensoren zich bevinden en wat voor soort gegevens er mee worden verzameld.

Het beheer van de sensoren is voor de overheid zelf een belangrijke reden om een sensorenregister in te richten. Timmer: ‘Als eigenaar wil je bijvoorbeeld bijhouden welke sensoren in gebruik zijn en overzicht houden waar de sensoren zich bevinden.’

Sensorenregister voor het DMI-Ecosysteem

Voorzitter Vincent Harbers van de Beheerraad van het DMI-ecosysteem kijkt met veel belangstelling naar het WeCity-sensorenregister. ‘Gezien de groei van het aantal sensoren in de publieke ruimte, is het van belang dat overheden zich verzekerd kunnen weten van toegang tot een professioneel opgezet sensorenregister. De Beheerraad heeft aan de hand van een aantal werkgroepen het WeCity-sensorenregister getoetst en afgezet tegen andere oplossingen. DMI beveelt invoering van een sensorenregister van harte aan en ondersteunt het initiatief van WeCity en WE Labs.’

Community of practice

Om deelnemers gezamenlijk de controle te geven op het beheer en de doorontwikkeling van het sensorenregister wordt een ‘community of practice’ opgezet waar alle gemeenten en provincies met een sensorenregister aan deel kunnen nemen. De deelnemers komen twee keer per jaar samen onder begeleiding van WE Labs. Zo wordt de continuïteit geborgd, kunnen toekomstige ontwikkelingen worden besproken en wordt gezamenlijk de roadmap van het register vormgegeven. Verder kunnen gemeenten en provincies rekenen op individuele ondersteuning bij het inrichten en voorbereiden van hun organisatie voor de invoering van het sensorenregister.

Meer weten?

Kom op 14 november naar de bijeenkomst ‘WeCity en WE Labs over invoering sensorenregister’. Ga naar de DMI-kalender voor meer informatie en aanmelding.

Verwante Artikelen

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Noord-Holland besteedt verkeersmanagement uit aan iDienst VMaaS

Op 6 november 2023 heeft de provincie Noord-Holland formeel de start aangekondigd van de dienst ‘Verkeersmanagement as a Service (VMaaS)’. De provincie draagt daarmee de uitvoering van verkeersmanagement over aan het private consortium ATEam. VMaaS omvat alle operationele en tactische verkeersmanagementwerkzaamheden die de provincie voorheen zelf deed. De overdracht bespaard kosten en zorgt voor kwaliteitsverbetering. Voor beleidsmatige doelen en tactische keuzen blijft de provincie zelf verantwoordelijk. Ook blijft de provincie eigenaar van de systemen op straat, zoals verkeerslichten, camera’s en DRIPs.

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Provincie Noord Holland investeert € 11 miljoen in slimme mobiliteit

Een zelfrijdende bus die zonder chauffeur van halte naar halte rijdt. Slimme fietspaden waar groepen scholieren vaker groen krijgen. Automobilisten die als eerste gewaarschuwd worden over een pech-of ongeval op de route. Dat zijn enkele voorbeelden van slimme technologieën voor het verkeer die de provincie Noord-Holland inzet of onderzoekt. De provincie investeert ruim € 11 miljoen in deze innovatieve maatregelen – Smart Mobility – om de regio bereikbaar en leefbaar te houden en de verkeersveiligheid te verbeteren. Niet alleen voor nu, ook voor de toekomst. 

Reacties

Ga naar de inhoud