DMI-ecosyteem logo

Doorontwikkeling en opschaling van Connected Transport

Op 20 juni verzamelden zo’n veertig genodigden vanuit het bedrijfsleven en de overheid zich in het DMI-Centre voor de marktconsultatie voor Connected Transport-diensten. Tijdens de consultatie werd input en feedback opgehaald voor een gezamenlijke roadmap voor de doorontwikkeling en opschaling van Connected Transport. De roadmap wordt naar verwachting doorvertaald naar een O&O-opdracht later dit jaar.

Connected transport zit op een belangrijk maar kritisch punt in de innovatiecyclus: opschaling is nodig om echt stappen te zetten. Tijdens de bijeenkomst werd er uitgebreid gesproken over de mogelijkheden en drempels voor opschaling. De businesscase voor de vervoerders moet kloppen, dat zijn de deelnemers met elkaar eens. “Het begint op de rondwegen. Als vervoerders daar zelf kunnen ervaren wat de voordelen zijn, kan een kantelpunt gaan ontstaan” aldus Joris Tenhagen van Pharox.

Bouwen we een businesscase of bouwen we een ecosysteem? Vraagt Twan Goossens van MobiCoach zich af. “Wij als FMS-leveranciers moeten data beschikbaar maken en zorgen dat meer mensen in de logistiek connected gaan rijden. Stel dat we over twintig jaar nog maar één rijstrook hebben in de steden, omdat de ruimte zo beperkt is. Dan heb je je logistieke stromen echt strak te regelen. Dan heb je het inzicht uit die data echt hard nodig. En dan kan je ook de link leggen met intelligente toegang: wie laat je wanneer de binnenstad binnenrijden? Door daar aan de voorkant goed over na te denken voorkom je hinder en opstoppingen.”

Opschalen dus, dat was de boodschap van de bijeenkomst. Die eensgezindheid geeft goede moed voor een mogelijke onderzoeks- en ontwikkelingsopdracht (O&O) later dit jaar, om connected transport verder te brengen.

De markconsultatie was onderdeel van de Connected Transport Week: een week waarin vervoerders, wegbeheerders en logistieke IT-leveranciers tijdens verschillende evenementen kennis kunnen maken met slimme logistieke datatoepassingen. De week is een initiatief van verschillende samenwerkende regio’s (gemeentes en provincies) en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Verwante Artikelen

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Samenvatting bevindingen Vervoerslogistieke Werkdagen 2024

De bijeenkomst van de Vervoerslogistieke Werkdagen bood inzicht in verschillende aspecten van slimme en duurzame logistiek, met deelnemers uit de Nederlandse en Vlaamse academische wereld, overheid en bedrijfsleven. De discussies en presentaties omvatten een breed scala aan onderwerpen, van stadslogistiek beleid en uitvoering tot de impact van modal shift en efficiëntiemaatregelen op CO2-reductie, spoorvervoer, logistiek onderwijs, en de economische aspecten van logistiek.

Voortgangsbericht DMI-ecosysteem

Op 24 februari heeft de Ministerraad, op advies van Het Nationale Groeifonds, een positief besluit genomen over de toekenning van 85 miljoen euro aan het DMI-ecosysteem. Bovenop dit bedrag investeren bedrijven en gemeenten gezamenlijk nog eens 93 miljoen.  We zijn blij met het vertrouwen en het commitment van deelnemende partijen. Op 28 februari zijn we met een afvaardiging van deze deelnemers bij elkaar gekomen en voortvarend aan de slag gegaan met de realisatie. Via dit bericht praten we je graag

Reacties

Ga naar de inhoud