City Deal stopt na realiseren van 25 mooie resultaten

‘City Deal, Een slimme stad, zo doe je dat’ stopt en gaat op in het DMI-ecosysteem. Programmaleider Jan-Willem Wesselink blikt terug op vijf jaar innoveren met ruim zestig deelnemers, publiek én privaat.

De vijfentwintig resultaten van het innovatieprogramma ‘City Deal, Een slimme stad zo doe je dat’, mogen er wat programmaleider Jan-Willem Wesselink betreft zijn. ‘Alle betrokken partijen zijn daar terecht trots op’, benadrukt hij. De Crowd Safety Manager is er één van.

 De Crowd Safety Manager monitort gedrag van mensen in de openbare ruimte. Gemeenten, handhavings- en hulpdiensten krijgen zo vroegtijdig inzicht in hoeveel mensen naar een bepaald stedelijk gebied komen. Zij kunnen hierdoor anticiperen op eventuele veiligheidsrisico’s. Omdat de eindgebruiker betrokken is bij de ontwikkeling, wordt de Crowd Safety Manager ook vrij snel toegepast. Onder meer tijdens Koningsdag in Rotterdam in 2023 en in Emmen in 2024.

De Ethiek-werkgroep van City Deal, waar over de rol van technologie in de samenleving wordt gesproken, levert een wezenlijke bijdrage aan de snelle invoering van de Crowd Safety Manager. Ontwikkelaar Jeroen Steenbakkers van datasoftware bedrijf Argaleo, inmiddels ook DMI-deelnemer, gebruikt de ethische inzichten van deze groep voor de inrichting van het systeem.

De City Deal boekt verder resultaten op het gebied van kennisontwikkeling rond onderwerpen als privacy. Die ook van groot belang zijn, benadrukt Wesselink. ‘We dragen alle resultaten over aan het DMI-ecosysteem. Want dat borgt zorgvuldig het netwerk en alle opgedane kennis.’

Agenda Stad

In 2019 is het boek ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ van de Future City Foundation (FCF) het startpunt van de gelijknamige City Deal. Vanuit het programma ‘Agenda Stad’ van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties krijgt FCF de opdracht het programma op te zetten met overheden, bedrijven en kennisinstellingen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en programmamanager Caspar de Jonge van het DMI-ecosysteem zijn vanaf het begin betrokken. Hetzelfde geldt voor een aantal gemeenten, die inmiddels ook actieve deelnemers zijn van het DMI-ecosysteem.

De City Deal zet samen met gemeenten grote en drukbezochte bijeenkomsten op. Zo organiseren ’s-Hertogenbosch en Utrecht de Slimme Stad Parade en Zwolle en Dordrecht de City Deal-dagen. Breda is twee jaar gaststad van een congres en in Deventer wordt meegewerkt aan een evenement over gebiedsontwikkeling De Kien. Met Sittard-Geleen, Heerlen en Alkmaar wordt samengewerkt bij de organisatie van excursies en workshops.

Goede sfeer

Aan de ontwikkeling van innovaties, gaat de ontwikkeling van netwerken vooraf. ‘Een netwerk moet interesse wekken en uitnodigend zijn’, benadrukt Wesselink. ‘Vanuit een goede sfeer houd je mensen betrokken. Naast de verschillende evenementen die we organiseerden, leverde dat onder meer een zorgvuldig opgebouwde en goed lopende Whatsapp-groep op met nu zo’n 180 leden.’

De innovaties waar de deelnemers aan werken zijn echt nieuw. Wesselink merkt dat mensen elkaar daardoor niet altijd direct begrijpen. ‘De afgelopen vijf jaar hebben deelnemers wat dat betreft echt elkaars taal moeten leren spreken. Dat is belangrijk. Want het voorkomt verwarring over de abstracte begrippen die vaak worden gebruikt. En er ontstaat meer onderling begrip. Bijvoorbeeld over de concrete vragen van gemeenten en de oplossingen die marktpartijen voorstellen.’

Rivier

Wesselink is bijna klaar met het boek ‘Van slimme stad naar ecosysteem’. Hierin legt hij de opgedane kennis vast en kijkt hij vanuit een bredere context naar het begrip ecosysteem. City Deal-deelnemers van het eerste uur blikken samen met hem terug op de afgelopen vijf jaar. De Presentatie van het boek vindt plaats op 23 januari, tijdens het slotevent van de City Deal.

Wesselink: ‘De City Deal heeft mensen bij elkaar gebracht. Er zijn nieuwe samenwerkingen gestart en innovaties die eerst alleen op papier of in iemands hoofd bestonden, werden concreet. We brengen dat nu over naar het DMI-ecosysteem, waar we samen verder gaan. Wat dat betreft is DMI een rivier met vele bronnen. En deze City Deal is er één van.’

Meer weten?

In vijf jaar is er door de deelnemers van de City Deal veel bereikt. De vijfentwintig resultaten staan op de website www. slimmestadzodoejedat.nl. Voor meer informatie over het slotevent op 23 januari, kijk op onze website in de DMI-kalender.

Verwante Artikelen

Conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’

Carpoolend, met de (elektrische) auto, trein of fiets. Deelnemers aan de conferentie ‘MaaS, hubs en deelmobiliteit – mobiliteitsvernieuwing in slimme, duurzame steden’ kwamen op donderdag 16 februari jl. op allerlei manieren naar DeFabrique in Utrecht. Dat bleek na een snelle peiling van dagvoorzitter Joost Hoebink, waarmee hij een dag vol inzichten, inspiratie en urgentie opende. Waar staan we met het slim en duurzaam vormgeven van mobiliteit? En hoe verhoudt de mobiliteitsopgave zich tot die andere grote doelen voor 2030? De Utrechtse Merwedekanaalzone diende als lichtend voorbeeld.

Het wenkend perspectief van publiek vervoer

Op dinsdag 9 april kwamen ruim 120 genodigden bij elkaar voor de bijeenkomst publiek vervoer in Amersfoort. Tijdens deze bijeenkomst van het DMI-ecosysteem spraken vervoerders, reizigersorganisaties, dienstverleners en overheden met elkaar over de kansen en uitdagingen van Publiek Vervoer, waarbij alle beschikbare middelen worden ingezet in één samenhangend mobiliteitssysteem.

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Reacties

Ga naar de inhoud