100ste DMI-deelnemer Hilversum: ‘Slimmer samenwerken met netwerk’

Hilversum is de honderdste DMI-deelnemer! De gemeente zet data in als versneller voor de opgaven in de stad. Maar ze zijn er nog niet. ‘Bij DMI zoeken we samenwerking, onder meer op gebied van mobiliteit.’

Marijke Visschedijk, bij de gemeente Hilversum programmamanager transitie naar datagedreven sturing, reageert verrast als zij hoort dat haar stad de honderdste DMI-deelnemer is. Het innovatienetwerk van overheden, markt- en kennispartijen op het gebied van slimme verstedelijking heeft daarmee de mijlpaal veel sneller gehaald dan verwacht.

Visschedijk: ‘We zien veel steden in ons netwerk aanhaken met vergelijkbare opgaven. Dat maakt het voor ons interessant. We zoeken onder meer samenwerking op gebied van datagedreven gebiedsontwikkeling, duurzame mobiliteit en stedelijk programmeren.’

Hilversum wil met andere gemeenten onder meer kennis uitwisselen en gezamenlijk ‘use cases’ ontwikkelen. Visschedijk: ‘En mooi natuurlijk dat we daar dan ook de bedrijven en kennispartijen bij kunnen betrekken die binnen DMI actief zijn.’

Beperkte ruimte

Hilversum is een tuinstad, omringd door natuurgebied. Tegelijkertijd doen opgaven als meer woningen, ruimte voor economie, meer groen en uitbreiding van het energienet allemaal een claim op de beperkte ruimte. Hierdoor heeft Hilversum te maken met een verdichtingsopgave.

Zo vraagt uitbreiding van het energienet om het bijplaatsen van driehonderd middenspanningsruimtes, de bekende elektriciteitshuisjes en -kasten. En er worden drieduizend woningen gerealiseerd. Ook een circulaire economie en bedrijvigheid vraagt ruimte, net als klimaatadaptatie en meer stedelijk groen.

Om Hilversum toekomstbestendig te maken zoekt de stad naar slimme oplossingen, onder meer voor de duurzaamheidsopgaven en gebiedsontwikkeling. Visschedijk: ‘Het gaat dan bijvoorbeeld om datagedreven samenwerken met onze partners.’

Data als versneller

Hilversum heeft haar Omgevingsvisie 2040 vastgesteld. Hierin staan de belangrijkste opgaven voor de stad benoemd. Om grip te krijgen op die complexe opgaven, en synergie te creëren tussen die opgaven, zet Hilversum data in als versneller.

Op dit gebied heeft Hilversum de afgelopen drie jaar al grote stappen gezet. De gemeente realiseert bijvoorbeeld zo’n dertig dataprojecten per jaar, gefocust op de opgaven in de stad. Daarnaast groeit de gemeente naar een datavolwassen organisatie toe door stap voor stap onderdelen van de datastrategie te realiseren.

Hilversum werkt met een ‘digital twin’ of digitale kopie van de stad. Hierin is zowel de data van de ondergrond en de bovengrond van Hilversum in 3D beschikbaar. ‘Wegen en gebouwen staan erin én de ondergrondse infrastructuur zoals kabels, leidingen en riolen’, verduidelijkt Visschedijk.

 

Marijke Visschedijk, vierde van rechts, met haar team voor het stadhuis van Hilversum.

Beter inzicht

In de digital twin staan ook in 3D de gedigitaliseerde bestemmingsplannen van de stad. Visschedijk: ‘De digitale kopie van de stad geeft beter inzicht en we kunnen scenario’s testen, om vervolgens duurzame beslissingen te nemen. Met behulp van data kunnen we de opgaven in de stad met elkaar verbinden.’

Hilversum is al ver, maar nog niet klaar. Samen met de DMI-deelnemers wil de stad de volgende stap zetten. Zo zijn er op gebied van mobiliteit en de sociale opgaven nog wensen.

Visschedijk: ‘Bijvoorbeeld een slim meetnetwerk voor mobiliteit en data om fietsen en wandelen te stimuleren, daar hebben we nog wel wat stappen in zetten. Hetzelfde geldt voor het verbinden van data-analyses van verschillende beleidsterreinen, bijvoorbeeld economie en woningbouw.’

Om de digitalisering in Hilversum door te ontwikkelen, komt het datateam van Hilversum heel graag in contact met vakgenoten. ‘We delen en zoeken inspiratie. We kijken er naar uit om dat te doen met dataspecialisten van andere gemeenten en bedrijven binnen het DMI-netwerk.’

Meer weten?

De gemeente Hilversum ontwikkelt op basis van ‘use cases’ elke drie weken nieuwe informatieproducten. De open resultaten worden gedeeld op de website Open Hilversum.

Verwante Artikelen

Hoe vier verschillende overheden nieuwe iVRI’s gaan inzetten

28 overheden en Nort Sea Port zullen tezamen 419 nieuwe iVRI’s opleveren aan het einde van 2024. Zij maakten daarvoor gebruik van een landelijke subsidieregeling van het ministerie van IenW, met maximaal 50% subsidie voor het realiseren en in beheer nemen van iVRI’s. Ze worden toegevoegd aan de 1.372 (stand van zaken eind april 2023) slimme verkeerslichten die verspreid over Nederland al zijn gerealiseerd. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van een bredere transitie in mobiliteit en zijn bedoeld om concrete bijdragen te leveren aan slimme duurzame verstedelijking. Slimme verkeerslichten zijn in staat om specifieke verkeersdeelnemers op grotere afstand te ‘herkennen’ en hierop in hun regeling tijdig in te spelen.

Samenvatting bevindingen Vervoerslogistieke Werkdagen 2024

De bijeenkomst van de Vervoerslogistieke Werkdagen bood inzicht in verschillende aspecten van slimme en duurzame logistiek, met deelnemers uit de Nederlandse en Vlaamse academische wereld, overheid en bedrijfsleven. De discussies en presentaties omvatten een breed scala aan onderwerpen, van stadslogistiek beleid en uitvoering tot de impact van modal shift en efficiëntiemaatregelen op CO2-reductie, spoorvervoer, logistiek onderwijs, en de economische aspecten van logistiek.

Reacties

Ga naar de inhoud